استقرار 100 شرکت در مرکز رشد تا سال 99

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، دکتر تورج محمدی با بیان این‌که از یکی دو سال گذشته با کیفی کردن فعالیت‌های پژوهشی سعی در ارتقای جایگاه بین‌المللی دانشگاه علم و صنعت ایران داریم، اظهار کرد: نتایج این جهت‌گیری خیلی زود نشان داده شد و دانشگاه علم و صنعت ایران در سال 2017 بر اساس رتبه‌بندی موسسه تایمز در بین 500 تا 600 دانشگاه برتر و بر اساس رتبه‌بندی کیو اس (QS) در بین 550 تا 600 دانشگاه برتر جهان قرار گرفت، همچنین هم ‌اکنون دارای 43 مقاله یک درصد برتر جهان هستیم. 

دکتر محمدی گفت: بر اساس رتبه‌بندی پایگاه اسکوپوس (Scopus) بین دانشگاه‌های فنی و مهندسی داخل کشور سومین تولید مقاله را با حدود یکهزار و 600 مقاله در سال 2017 داشته‌ایم. در ارزیابی لایدن از رتبه‌بندی سال قبل یعنی 436 به رتبه 432 ارتقای رتبه داشته‌ایم. بر اساس گزارش سایت ESI بیش از 7800 مدرک علمی از دانشگاه علم و صنعت ایران ثبت شده و تعداد استنادات ما بیش از 60 هزار است. مهم‌ترین فاکتور متمایزکننده دانشگاه علم و صنعت نسبت تعداد استنادات به مقالات است که معدل 7 است که در بین همه دانشگاه‌های داخلی بیشتر است.

اقدام برای ساماندهی مراکز پژوهشی

وی در ادامه به برنامه‌های دانشگاه برای پژوهشکده‌های مستقر در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: در دوره مدیریت گذشته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بعضی دانشگاه‌های بزرگ ذیل عنوان دانشگاه پژوهشگاهی مصوب شده و در آن پژوهشکده‌هایی را به تصویب هیات امنا رسانده‌اند. دانشگاه علم و صنعت ایران هم از این امر مستثنی نبوده است.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد: پیش از این چهار پژوهشکده در دانشگاه علم و صنعت ایران فعال بوده که سابقه آنها به بیش از 20 سال می‌رسد و با همکاری صنایع مربوطه فعالیت می‌کنند. در حال حاضر 27 مرکز پژوهشی و پژوهشکده در دانشگاه علم و صنعت ایران فعالیت می‌کنند و معاونت پژوهشی ضمن ارزیابی عملکرد آنها برای تک تک آنها برنامه دارد و در صورتی‌که شرایط لازم را از نظر فعالیت‌های کیفی در راستای برنامه راهبردی دانشگاه داشته باشند، تلاش می‌کنیم موافقت اصولی وزارتخانه را برای آنها بگیریم.

وی افزود: دانشگاه مصصم است که مراکز پژوهشی را ساماندهی کند. در سال 95 چند جلسه مقدماتی برای ارزیابی آنها داشتیم و مراحل ارزیابی آنها در جریان است. مراکزی که متناسب با برنامه راهبردی دانشگاه فعالیت می‌کنند و حداقل‌های لازم را کسب کرده باشند، به فعالیت خود ادامه می‌دهند و طبیعتا برخی مراکزی که در راستای برنامه‌های دانشگاه نباشند یا حداقل‌های علمی و پژوهشی را تامین نکنند، مختومه می‌شوند. 

وضعیت طرح‌های کلان ملی و میزان پیشرفت آنها در دانشگاه

دکتر محمدی در خصوص طرح‌های کلان و میزان پیشرفت آنها در دانشگاه علم و صنعت ایران، اظهار کرد: طرح‌های کلان ملی نیز متعلق به دوره قبل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. برخی طرح‌های کلان به طور کلی ارتباط لازم را با بهره‌بردار در سطح ملی ایجاد نکردند و شاید روند پیشرفت آنها کند بوده و انتظارات پیش‌بینی شده را در این شرایط محقق نکرده‌اند. اما در دانشگاه علم و صنعت در واقع در سه الی چهار مورد از این طرح‌ها محوری هستیم و در طول سال گذشته دانشگاه وقت زیادی را برای ارزیابی عملکرد آنها گذاشته و معتقدیم فراتر از اعتبارات تخصیص یافته اولیه، پیشرفت کار مطابق با نظرات شورای عالی عتف و بهره‌بردار داشته‌ایم. با وجود این اصرار داریم ارتباط جدی‌تر و مستمرتری را با بهره‌برداران داشته باشیم. در مورد طرح قطار پرسرعت می‌خواهیم با راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ارتباط تنگاتنگی ایجاد کنیم.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت  افزود: امیدواریم با تغییر و آرایش جدید این طرح، نظر موافق بهره‌بردار را جلب کنیم. طرح توسعه فناوری موتور هواپیما هم به خوبی پیش رفته است. در ارتباط با این طرح منتظر تخصیص اعتبار مراحل بعدی هستیم. به طور کلی طرح‌های کلان ملی در شورای عالی عتف با جدیت بررسی شده‌اند؛ بعضی، تصویب و برای آنها اعتبار در نظر گرفته شده است و بعضی هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند. 

دکتر محمدی گفت: در مجموع شورای عالی عتف به جمع‌بندی رسیده که تعدادی از طرح‌های کلان با جدیت دنبال شوند. خارج شدن بعضی از طرح‌های کلان از اولویت بدلیل پیشرفت کم و عدم موافقت بهره‌برداران است.

وی تصریح کرد: در کنار طرح‌های کلان ملی، وزارت نفت در سال‌های اخیر پروژه‌های جدی را در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی به دانشگاها واگذار کرده که قدم بسیار مهمی بوده است. هر کدام از دانشگاه‌ها پروژه‌های بزرگی را قبول مسؤولیت کرده‌اند که کار کارشناسی شده و امیدواریم این مدل، الگوی دیگر حوزه‌ها شود و اعتمادی که به دانشگاه‌ها شده نتیجه بخش و مستمر باشد. 

استقرار 100 شرکت در مرکز رشد دانشگاه تا سال 99

محمدی افزود: در ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی پنج شرکت از این نوع داریم که مذاکره با آنها انجام شده و تصور می‌کنیم روند قانونی آنها تا پایان سال 96 انجام شود و قرار است به صورت شرکت دانش‌بنیان دانشگاهی درآیند و این شرکت‌ها از امتیازات آیین نامه استفاده کنند. البته تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه علم و صنعت بیشتر است، البته با توجه به اینکه فرهنگ تجاری‌سازی ناشناخته است برخی همکاران هیات علمی ما در مورد ارائه اطلاعات شرکت‌های دانش‌بنیان خود به دانشگاه تردید دارند. مدیریت دانشگاه تلاش کرده با تصویب آیین‌نامه‌های مورد نیاز در هیات امنا حمایت‌های لازم را در اختیار شرکت‌ها بگذارد.  

وی در ادامه گفت: در صورتی که شرکت دانش‌بنیانی به شرکت دانش‌بنیان دانشگاهی تبدیل شود، دو طرف از منافع یکدیگر استفاده می‌کنند. یعنی سهام شرکت به عنوان سهام ممتاز در اختیار دانشگاه قرار می‌گیرد و شرکت هم از نام دانشگاه در گرفتن پروژه‌ها استفاده می‌کند و امکانات فیزیکی دانشگاه نیز می‌تواند در اختیار شرکت قرار گیرد.  

استاد دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: در سال گذشته تعداد شرکت‌های مستقر در مرکز رشد را از 19 شرکت به 26 شرکت افزایش داده‌ایم. پیش‌بینی می‌کنیم تا سال 1399، دست کم 100 شرکت در این مرکز داشته باشیم. 

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت گفت: برای رسیدن به هدف-استقرار 100 شرکت در سال 1399- باید هم توسعه فیزیکی و فرهنگ‌سازی داشته باشیم، این کار به منظور آن است که اعضای هیات علمی با ثبت شرکت‌های در حال رشد در این مرکز مستقر شوند و از امکانات دانشگاه استفاده کنند و بعد دانش‌بنیان شوند.

اقدام برای افزایش تعداد قطب‌های علمی دانشگاه

محمدی با اشاره به افزایش تعداد قطب‌های علمی دانشگاه به عنوان دیگر برنامه‌های حوزه‌های پژوهشی دانشگاه گفت: قصد داریم تعداد قطب‌های علمی را با توجه به دستور جدید وزارتخانه افزایش دهیم. ظرفیت 24 قطب در دانشگاه ارزیابی شده که به وزارتخانه اعلام کرده ‌ایم و امیدواریم در کنار این‌ها قطب‌های فناوری را نیز گسترش دهیم. 

وی در پایان در تشریح وضعیت تعاملات این دانشگاه با صنعت گفت: در سال 95 برای فعالیت‌های ارتباط با صنعت 12 دفتر همکاری با صنایع هدف در دانشگاه راه‌اندازی شده و حجم وصولی به بیش از 18 میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است. 25 درصد از اعضای هیات علمی در ارتباط با صنعت فعال هستند که قصد داریم این آمار را به 50 درصد برسانیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا