مریم میرزاخانی به ایرانی بودن خود افتخار می کرد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، سعدالله در این مقاله که امروز /سه شنبه/ در روزنامه «الشروق» الجزایر تحت عنوان 'دانشمند، مریم میرزاخانی از میان ما رفت'منتشر شد، نوشت: هر چند جهان اسلام پیوسته به حاشیه رانده شده است اما تاکنون سه مسلمان به جایزه نوبل دست یافته اند.
وی افزود: البته نوبل صلح ادبیات به دلیل گرایش های سیاسی استثنا است و اینجا مورد بحث نیست.
نویسنده مقاله در ادامه نوشت: محمد عبدالسلام دانشمند پاکستانی (1926-1996م) نخستین دانشمند مسلمان بود که جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرد. دومین نفر «احمد زویل»دانشمند مصری (1946-2016م) بود که در سال 1999میلادی موفق به کسب جایزه نوبل شیمی شد و سومین دانشمند مسلمان، مریم میرزاخانی (1977-2017م) بود که شنبه گذشته درگذشت. او از 31 سالگی استاد ریاضیات دانشگاه استانفورد بود. نبوغ او در ریاضیات باعث شد اولین زنی در جهان باشد که جایزه نوبل ریاضیات به نام 'مدال فیلدز 'را در سال 2014 میلادی دریافت می کند.
سعدالله در ادامه افزود: در زمان دریافت این جایزه، وقتی روزنامه ها و رسانه ها از او سوال می کردند، او به گونه ای سخن می گفت که خواننده متوجه می شد او به ایرانی بودن و سرزمینش افتخار می کند.
سعدالله خاطر نشان کرد: وقتی میزا خانی برنده جایزه بزرگ نوبل شد، برخی رسانه ها ی غربی تلاش کردند کشور او را مورد انتقاد قرار دهند و وی را نیز با خود همراه کنند، اما موفق نشدند و این در حالی بود که او خارج از ایران زندگی می کرد و آزادی کامل برای بیان هر نظری داشت.
« او می گفت: ایران آنگونه که غربی ها تصور می کنند، نیست، بارها در زمان تحصیل در خارج مجبور شده ام توضیح دهم که در ایران دختران هم مانند پسران شانس برابر برای تحصیل دارند و دختران و پسران کنار هم در رقابت ها و المپیادهای بین المللی شرکت می کنند.»
مریم میرزاخانی ریاضیدان نابغه ایرانی و استاد دانشگاه استانفورد متولد 13 اردیبهشت 1356در شهر تهران بود.
وی در سال‌های 1373و 1374 و هنگام تحصیل در دبیرستان با کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری به المپیاد جهانی ریاضیات در هنگ کنگ و کانادا اعزام شد که در المپیاد 1995 کانادا علاوه بر کسب مدال طلا، حائز بالاترین امتیاز بین دانش آموزان جهان شد.
میرزاخانی شنبه گذشته بر اثر ابتلا به بیماری سرطان در گذشت.
درگذشت این زن نابغه ایرانی بازتاب گسترده ای در داخل ایران نیز داشت و بسیاری از افراد و روزنامه های مختلف با استفاده از القاب گوناگونی از جمله «بانوی افتخارآفرین»، «ملکه ریاضی ایران»، «نابغه ریاضی جوان» و غیره از خبر درگذشت وی ابراز تاسف کردند.
از میرزاخانی، یک دختر 6 ساله به نام آناهیتا به یادگار مانده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا