تسلا چگونه تسلا شد؟

شرکت تسلا در سال 2003 و توسط مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ راه اندازی شد اما از سال 2004 بود که نام ایلان ماسک با تسلا گره خورد و آن زمانی بود که وی هدایت سرمایه 7.5 میلیون دلاری آن را بر عهده گرفت. تا سال 2008 اتفاق خاصی در این شرکت روی نداد تا اینکه در این سال نخستین خودروی ساخت تسلا به دنیا معرفی شد. این محصول Tesla Roadster نام دارد که بر روی پلت فورم لوتوس Elise ساخته شده بود. تسلا تا سال 2012 چندین دستگاه از این خودرو را ساخت و روانه بازار کرد. در مجموع 2400  دستگاه لوتوس Elise به دست مشتریان در 30 کشور دنیا رسید اما این تازه آغاز یک ماجراجویی بزرگ بود.

در اکتبر همان سال ایلان ماسک مدیرعامل تسلا شد. او 170 میلیون دلار از سرمایه شخصی اش را وارد تسلا کرده بود تا بدین ترتیب بتواند به آرزوهایش جامه عمل بپوشاند.

اما همه اتفاقات مهم تسلا در زمینه خودروسازی از ژوئن 2012 آغاز شد. در آن ماه Model S ارایه شد، یک سدان تمام برقی با قیمت اولیه 50 هزار دلار. تسلا مدعی شده بود که Model S در آمریکا ایمن ترین خودروست. استقبال از این خودرو تا آن حد بود که Motor Trend آن را به عنوان  خودروی سال برگزید و 5 ستاره ایمنی هم از سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا دریافت کرد.

با این حال در اکتبر سال 2013 یک دستگاه از این خودرو در یکی از بزرگراههای سیاتل آتش گرفت تا برخی به فکر افتاده و نسبت به ایمنی آن دچار تردید شود.

تسلا همچنان که بر روی ایده ساخت خودروهای تمام برقی کار می کرد، به فکر فناوریهای مرتبط هم بود. این شرکت در آوریل سال 2015 فناوری Powerwall را به دنیا معرفی نمود که یک سری باتریهای با ظرفیت بالای ذخیره سازی هستند که می توان از آن برای ذخیره سازی انرژی در خانه استفاده کرد. این فناوری بخشی از رؤیای ماسک جهت توسعه منابع انرژی های تجدیدپذیر است.

در ادامه این بلندپروازیها، نوبت به خودروی تمام برقی Model X رسید که در سپتامبر 2015 ارایه شد. این یک خودروی شاسی بلند تمام برقی بود که درهایش همچون بال باز، باز و بسته می شد. در ادامه نوبت به Model 3 رسید که این روزها سر و صدای زیادی هم به راه انداخته است. این خودروی تمام برقی در آوریل 2016 معرفی شد که با قیمتی درحدود 35 هزار دلار، به زودی تولید انبوه آن آغاز می شود.

اما تصادف مرگبار یک دستگاه Model S درحالی که در وضعیت خودران قرار داشت باز هم تسلا را در معرض انتقاداتی قرار داد. در آن حادثه که در ماه می سال 2016 روی داد خودروی تسلا با یک تریلر برخورد شدید و مرگباری داشت. در اکتبر همان سال، تسلا از فناوری پیشرفته ای رونمایی کرد که امکان هدایت بدون نیاز به راننده خودرو را با بالاترین سطح ایمنی فراهم می کند.

این شرکت چندی پیش فراخوان بزرگی هم ارایه کرد و از صاحبان 53 هزار دستگاه Model S و  Model Xخواست تا خودروهایشان را برای رفع نقصی مربوط به پارک خودرو به مراکز مخصوصی منتقل کنند.

تسلا در روزهای اخیر باز هم خبرساز بوده است. این شرکت از بزرگترین باتری لیتیوم یونی دنیا در استرالیا رونمایی کرده است. این یک باتری 100 مگاواتی که فعلا رقیبی در دنیا ندارد.

 

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : telegraph

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا