بومرانو همایشی برای حل چالش های فناورانه شرکت های دانش بنیان

در ابتدای مراسم،دکتر سید احسان سید ابراهیمی،مدیربخش ارتباط با صنعت دانشگاه تربیت مدرس، گزارشی از فعالیت های این دانشگاه در جهت پروژه های صنعتی انجام شده،ارائه کرد.وی تاکید کرد: هدف همایش فناورانه بومرانو ایجاد ارتباط مستقیم میان صنعتگران و دانشگاهیان است.

دکتر سید ابراهیمی خاطرنشان کرد: این نشست ها تقاضا محور است. دانشگاه تربیت مدرس تنها به تئوری بسنده نمی کند، بلکه بیشتر اساتید ما در حوزه پروژه های عمرانی و صنعتی به تحقیق و پژوهش می پردازند. هدف این نوع همایش ها ایجاد ارتباط دوسویه میان دانشگاه وصنعت است.

در ادامه همایش، مهندس میثم دهقانی منش، عضو هیأت مدیره بومرنگ درباره فعالیت های این شرکت گفت: شرکت بومرنگ،یک بروکر فناوری است که از سال 89 فعالیت خود را در حوزه فناوری با هدف ایجاد تعامل میان فعالان حوزه فناوری و متقاضیان کار آغاز کرده و بعد از 6 سال می توانم بگویم،بومرنگ توانسته است یک network موفق ایجاد کند تا بتوانیم به صورت هدفمند نیاز شرکت های دانش بنیان را بررسی کنیم و زمینه را برای برآورده کردن این نیازها توسط جامعه فناوری وعلاقه مندان به این حوزه، فراهم کنیم.

وی افزود: خدمت بومرنگ به شرکت های دانش بنیان این است که بومرنگ توانسته است،میان صاحبان طرح در زمینه فناوری و شرکت های دانش بنیان ارتباط برقرار کند. روال کاری هم به این ترتیب است که شرکت ها بعد از بررسی طرح ها می توانند با صاحبان آنها مذاکره و برای حل مشکلات خود با آنها قرارداد امضاء کنند.

مهندس دهقانی منش در ادامه گفت : سال گذشته، بومرنگ توانسته است حدود 50 طرح فناورانه را بررسی و به شرکت های دانش بنیان معرفی کند که از این تعداد 14 طرح به مرحله داوری رسیده و حدود 6 طرح هم اکنون در حال اجرا است. امیدوارم با ادامه این همایش ها بتوان ظرفیت های بیشتری در زمینه همکاری های فناورانه ایجاد کرد.

در ادامه برنامه 8 طرح و نیاز قابل بررسی شرکت های دانش بنیان ارائه شد.

اولین طرح درباره نفت وپتروشیمی بود که توسط مهندس وحید مطرح شد. وی در این زمینه گفت: درحال حاضر بهترین فعالیت و سرمایه گذاری در کشور ما،حوزه نفت و پتروشیمی است. مهم ترین بحث در این زمینه، تولید تیوب ریفورمر در داخل است. ساخت این تیوب به علت اهمیت تولید گاز احیاء در کشور ما مهم است.وی افزود: هزینه واردات این تیوب از خارج بسیار گران است، ما به شدت نیاز داریم که این محصول در داخل تولید کنیم.

ارائه دوم با محوریت تولید و استفاده از سیمان سبک در سیمان کاری چاه های نفت وگاز با سخنرانی مهندس دستیار بود.وی درباره اهمیت موضوع تولید سیمان سبک گفت: ساده شده این بحث این است که ما فضای چاه را  برای جلوگیری از هرزروی سیال از فضای داخل چاه، سیمان کاری می کنیم. علاوه براین برای جلوگیری از ریزش چاه و جلوگیری از فشاری که بر دیواره ها وارد می شود احتیاج به سیمان داریم که بهترین نوع سیمان برای این کار،سیمان سبک است. مهندس دستیار در ادامه سخنان خود گفت: در حال حاضر ما از چین این سیمان را وارد می کنیم که هزینه آن بسیار گزاف است. شرکت های چینی این محصول را با قیمت های بالا و کیفیت پایین به ما می فروشند. وی راه حل این مشکل را این گونه تعریف کرد: کشور ما با توجه به شرایط کنونی نیاز به فناوری دارد که بتواند با هزینه کمتری، سیمان سبک تولید کند. ما از هر طرحی که بتواند سیمان سبک با کیفیت بالا و هزینه کم تولید کند، استقبال می کنیم. وی در پایان از دانشجویان خواست تا بیشتر با شرکت های دانش بنیان همکاری کنند وطرح های بهتری را ارائه کنند.

طرح سوم  کنترل هرزروی سیال بود. مهندس زحمتکش  ابتدا توضیحی اجمالی در خصوص اهمیت بحث ارائه داد وسپس به بررسی موضوع پرداخت.مهندس زحمتکش گفت: مسئله من بیشتر در ادامه بحث قبلی است. هنگامی که چاهی را حفر می کنیم با سازندهای مختلفی روبرو هستیم که میزان مقاومت هرکدام با دیگری متفاوت است.برای کاهش فشار به دیواره ها ولایه ها نیاز به یک سیال داریم و همواره هر حفاری را با سیال حفارانه شروع می کنیم. به این علت این مبحث مهم است. در واقع بحث تولید سیمان سبک بسیار اهمیت دارد. ایشان در پایان صحبت های خود به ویژگی های محصول مورد انتظار اشاره کرد و تاکید کرد:  راه حل های اساسی برای حل این مشکل استفاده از مواد پلیمری با وزن مولکولی مناسب و کم کردن فشار هیدرواستاتیک است. نیاز کشور ما در حوزه حفاری چاه ها، تولید سیمان سبک در داخل است. با توجه به دلایل گفته شده درباره اهمیت تولید در داخل، امیدوارم این محصول هرچه سریعتر در کشورمان توسط کارشناسان خودمان تولید شود.

 

در بخش دیگر مهندس دانشور با محوریت احیای سیلاب برج های خشک کن، بحث خود را آغاز کرد.وی تاکید کرد: اکنون مهم ترین مسئله کشور ما، آب است. ما باید میزان آب مصرفی هر کدام از واحد های تولیدی نیروگاه را دقیق اندازه گیری کنیم. مهندس دانشور در پایان سخنان خود گفت: در حال حاضر متاسفانه مقدار زیادی آب به علت مشخص نبودن میزان آب مصرفی واحدها هدر می رود.به همین دلیل هم از طرح هایی که در این زمینه به ما کمک کند، استقبال می کنیم.

در ارائه ششم، مبحث افزایش کیفیت وکارایی کاشی ها توسط مهندس عامری عنوان شد. وی در ابتدای بحث به اهمیت تولید کاشی لعابدارپرسلانی پرداخت و گفت:به دلایل مختلفی به تولید کاشی لعابدار نیازمند هستیم. اول بحث ترک خوردن کاشی ها در معابر و مسیرهای پر رفت وآمد مثل فرودگاه ها و خیابان های شلوغ که هم از نظر ایمنی وهم از نظر زیبایی ظاهری مهم است. دومین بحث هم تولید کاشی های آنتی اسلیپ است. کاشی های مقاوم در برابر سرخوردن که این موضوع هم با توجه به کاربرد آن در استخرها و سرویس های عمومی اهمیت دارد. رویکرد این مبحث بیشتر ایمنی است. مهندس عامری در ادامه به راه حل پیشنهادی برای این مشکل اشاره کرد وگفت: بهترین کار استفاده از فناوری نانو در تولید کاشی های مصرفی است. ما از طرح هایی با هزینه های کم و خروجی های با کیفیت،استقبال می کنیم.

 در ارائه بعدی موضوع بحران آب شیرین با صحبت های دکتر جمالی،مطرح شد. وی درباره اهمیت بحث گفت:طی سال های گذشته کشور ما با بحران آب شیرین مواجه بوده است. یکی از مهم ترین علت های این مشکل،مشخص نبودن میزان آب مصرفی هر واحد تولیدی است. این مشکلی است که شرکت خود ما هم با آن دست وپنجه نرم می کند.به خصوص در بخش دامپروری که هیچ عدد ورقم مشخصی وجود ندارد. دکتر جمالی در ادامه بحث خود به راهکارهایی اشاره کرد: اولین گام این است که ما میزان دقیق آب مصرفی هر واحد تولیدی را مشخص و کانون های مصرف آب را معلوم کنیم. در راستای رسیدن به این هدف،شرکت ما از طرح های پیشنهادی برای رسیدن به هدف مورد نظر استقبال می کند وحاضر است محصول نهایی را از طراحان خریداری کند.

 در آخرین ارائه، مهندس کوکبی درباره سرما زدگی دیررس بهاره صحبت کرد. وی درباره اهمیت موضوع گفت: سرمای دیررس بهاره موجب آسیب رساندن به جوانه ها درفصل بهار می شود و به بیشتر محصولات کشاورزی آسیب می رساند. یکی از مهم ترین علت های این اتفاق پدیده وارونگی دما است. مهندس کوکبی در سخنان پایانی خود افزود:برای حل این مسئله، ما نیاز به طرح هایی داریم که بتواند وارونگی دما را کاهش دهد و این سرمای بهاره را تا (5-) درجه سانتی گراد کنترل کند.شرکت ما خرید خدمت می کند واز طرح های خوب با این ویژگی ها استقبال می کند.

درپایان همایش فناورانه بومرانو،ارائه کنندگان به سوالات حضار پاسخ دادند.

اولین همایش فناورانه بومرانو با محوریت توسعه همکاری میان تولیدکنندگان و سرمایه گذاراندر حالی برگزار شد که شرکت‌های تولیدی که با چالش‌های فناورانه مواجه بوده یا تاکنون نتوانسته‌اند راهکارهای اجرایی و اقتصادی برای حل این مسائل ارائه دهند و در پی یافتن راه‌حل‌های علمی و فناورانه برای مسائل فناورانه خود هستند، می‌توانند با حضور در چنین برنامه ای چالش های موجود خود را ارائه دهند.

حل چالش‌های فناورانه نه تنها می‌تواند منجر به انعقاد قرارداد اجرایی با کارفرما شود، بلکه زمینه برای کسب درآمد کافی، دستیابی به ارتقای بهره‌وری و افزایش توان نوآوری جهت حضور در بازارهای بین‌المللی را تقویت می‌کند.

 

گزارش: حانیه محبی زاده

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا