ارتباط سامانه‌های فضایی مریخ با سازمان‌های فضایی بطور موقت قطع می‌شود

به گزارش سیناپرس از ایسنا به نقل از گیزمگ، روز 27 ژوئیه(5 مرداد) ساعت 1:17 به وقت گرینویچ(5:47 به وقت تهران)، سیاره مریخ و خورشید در وضعیت تقارن مداری قرار خواهند گرفت.

این بدین معناست که بین روزهای 22 ژوئیه (31 تیر) تا یک اوت (10 مرداد)، مداخلات رادیویی از جانب تاج خورشیدی به حدی زیاد خواهد بود که امکان مخابره ایمن دستورات از زمین به هیچ نوع سامانه فضایی مریخی امکان‌پذیر نخواهد بود.

در حال حاضر 8 فضاپیما متعلق به ایالات متحده، اروپا و هند در مدار سیاره سرخ یا بر روی سطح آن در حال انجام ماموریت هستند و از طریق سیگنال‌های بسیار کوتاه رادیویی(tightly beamed radio signals )  با کنترلرهای ماموریت خود بر روی زمین در ارتباطند. این سیگنال‌های رادیویی برای مخابره دستورات و داده‌ها و همچنین رهگیری سیگنال‌هایی طراحی شده‌اند که آنتن‌های فضاپیماها قادر به شکارشان هستند.

حفظ ارتباط بین زمین و مریخ در طول فواصل صدها میلیون مایل دشوار است اما زمانی که موقعیت‌های مداری این دو سیاره، آن‌ها را در یک راستا با خورشید قرار می‌دهد، اوضاع وخیم می‌شود. خورشید قدرتمندترین منبع رادیویی در منظومه شمسی بوده و همچنین بی‌نهایت داغ و شفاف است.

گرچه مریخ فقط برای مدت زمان کوتاهی در تقارن مداری با خورشید قرار خواهد گرفت، تاج خورشیدی تا حدی به داخل فضا گسترش خواهد یافت که پلاسمای یونیزه‌شده داغ آن باز هم می‌تواند چند روز قبل و بعد از تقارن مداری، در سیگنال‌های رادیویی مداخله کند.

 از آنجا که این شرایط هر 26 ماه یک بار اتفاق می‌افتد، راهکار استاندارد، معلق کردن نسبی ارتباط کنترلرهای زمین با سامانه‌های مریخی است.

در طول این بازه زمانی، مدارگردها و  فرودگرها در وضعیت خودکار قرار داده می‌شوند و تیم‌های کنترل ماموریت از ارسال هر نوع دستوری به آن‌ها امتناع می‌کنند زیرا ممکن است رایانه‌های فضاپیماها دستورات را به اشتباه تفسیر کنند و عملی مانند شیرجه زدن به یک صخره و خاموش کردن سیستم نیرودهی را انجام دهند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا