مرد کسوف ایران برای رصد کسوف ۲۰۱۷ عازم آمریکا شد

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر، حمید جدیری خداشناس، رصدگر و پژوهشگر ایرانی، رهسپار آمریکا می شود تا خورشیدگرفتگی ۲۰۱۷ را همراه با گروه ۲۵۰ نفره، متشکل از محققان و دانشمندان برجسته‌ جهان به سرپرستی علمی پروفوسور پاساکوف (رئیس کالج ویلیامز و مرد خورشیدی جهان) مشاهده و ثبت کند.

روز دوشنبه مقارن با ۲۱ آگوست ۲۰۱۷، جویندگان سایه امکان مشاهده خورشیدگرفتگی کلی از کره زمین را خواهند یافت. طی این پدیده ماه بطور کامل قرص خورشید را پوشانده و ضمن نمایان شدن گسترده ترین بخش جو خورشید( تاج خورشیدی)،  ماه بر زمین سایه می‌اندازد.  آن دسته از مردم آمریکا که خارج از مسیر گرفت کلی باشند، تنها  شانس مشاهده خورشیدگرفتگی جزئی را دارند که در این حالت ماه بخشی از قرص خورشید را خواهد پوشاند.

جاذبه های بصری، موقعیت پژوهشی و رصدی منحصر به فردی که خورشیدگرفتگی در اختیار محققین قرار می‌دهد، سبب شده است که پژوهشگران و علاقه مندان به این پدیده سفرهای سخت را بر خود آسان کنند.

حمید جدیری خداشناس، موسس و مدیر یک موسسه پژوهشی در زمینه نجوم، در زمره این رصدگران و پژوهشگران کشور قرار دارد که پیش از این تمام قاره ‌های کره زمین را به دنبال سایه‌ ماه پیموده و خورشیدگرفتگی را در نقاط مختلف جهان از جمله قطب جنوب و قطب شمال رویت کرده و حال برای رویت خورشیدگرفتگی ۲۰۱۷ عازم آمریکا است.  

 خداشناس اظهار داشت: این سفر با انگیزه دسترسی افزون به داده های علمی و پیشبرد مطالعات موسسه پژوهشی خود، پیرامون اثرات پدیده خورشیدگرفتگی بر روی زمین انجام می‌شود ولی از آن جایی که موسسه پژوهشی «سایه» در زمینه نجوم در تعامل با انجمن نجوم ایران طرحهایی از قبیل ایجاد پژوهشگاه رصدی در شمال کشور، تجهیز ۵۵ نقطه از ایران به تلسکوپ خورشیدی و برگزاری کنفرانس بین المللی خورشیدگرفتگی برای سال ۲۰۲۲ در ایران را در دست اقدام دارد، سفر اخیر به آمریکا و ملاقات با پژوهشگران برجسته جهان نیز از حیث ابعاد بین‌المللی این پروژه ها با اهمیت است.

مرد کسوف ایران با بیان اینکه اخترفیزیکدانان و پژوهشگران کشور از کمبود آزمایشگاه رصدی و داده‌های بومی رنج می‌برند، گفت:امیدوارم که با حمایت و همکاری انجمن نجوم ایران بتوان گامی موثر برای ارتقای دانش خورشیدی و استفاده بهینه از انرژی خورشیدی در کشور برداشت.

حمید خداشناس از سال ۱۳۷۸ فعالیت رصدی خویش را با رصد خورشیدگرفتگی از گَهر ایران آغاز و در پیشبرد پژوهش در خصوص خورشیدگرفتگی ها و آثار آن بر روی کره زمین، یک موسسه پژوهشی تاسیس کرده است. وی موفق شده است که بدیع ترین ایده،  مبنی بر رصد خورشیدگرفتگی از فضای ماورای جو  زمین را به معتبرترین کنفرانس بین‌المللی و گردهمایی های علمی جهان ارائه کند که این ایده مورد استقبال دانشمندان برجسته قرار گرفته است.

از این رو، پرفسور پاساکوف، مرد برتر خورشیدی جهان، از حمید خداشناس دعوت کرده است تا خورشیدگرفتگی را به همراه تیم ۲۵۰ نفره از محققان خورشیدگرفتگی رصد کند.  خداشناس قصد دارد مسیر ایالت کالیفرنیا تا ایالت اُرگان (نخستین محل مشاهده کسوف کلی در مسیر خورشید گرفتگی کامل)  را با کاروان پیموده و  در طول مسیر با استفاده از تلسکوپ خورشیدی، به برگزاری برنامه ترویجی رصد خورشید با هدف معرفی خورشید  به عموم مردم مبادرت کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا