شادی کلید سلامتی است

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد که داشتن سلامت ذهنی و آرامش روحی می تواند از طریق رفتارهای بهداشتی متعددی همچون نحوه عملکرد سیستم ایمنی، سلامت قلب و عروق و … بر بهداشت جسمی تاثیر داشته باشد. لازم به توضیح است که در بین پژوهشگران و دانشمندان درباره چگونگی این تاثیر و تاثرات بحث و جدل های فراوانی وجود دارد اما تقریبا تمامی محققان با یکدیگر متفق القول هستند که سلامت روحی و شادی بر سلامت جسمی افراد تاثیر به سزائی دارد.

همه ما در زندگی با استرس ها و مشکلات فراوانی رو به رو می شویم اما نوع واکنش ما به مشکلات و میزان شادی و سطح احساس خوشبختی افراد می تواند بر سلامت قلب و عروق و قدرت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با بیماری ها تاثیر داشته و این موضوع حتی در روند التیام و بهبود زخم ها و جراحات نیز مشاهده می شود.

به گفته پژوهشگران از منظر علمی این موضوع کاملا امکان پذیر است که با انجام تحقیقات بیشتر و در آینده ای نه چندان دور، پزشکان با نظارت بر سلامت ذهتی افراد، از آن به عنوان یکی از عوامل دخیل بر

پایش سلامت جسمی بهره ببرند. به این ترتیب توصیه می شود که همه افراد با توسعه احساس شادی و افزایش سطح رضایتمندی از زندگی و خوشبینی نسبت به شرایط اطراف خود، سلامت جسمی خود را افزایش دهند.

در همین رابطه پرفسور اد دینر (Ed Diener)  از پژوهشگران ارشد این تحقیقات اعلام کرد: «ما در مطالعات خود دریافتیم که افراد شاد تر دارای کیفیت زندگی بهتر و عمر طولانی تری هستند و از سوی دیگر افسردگی های دوره ای را می توان تهدیدی جدی در زمینه سلامت محسوب کرد. علاوه بر این افراد دارای سلامت ذهنی و شاد عمدتا بیشتر به امور مثبت و سلامت زائی از قبیل ورزش و پرهیز از استعمال دخانیات و …. می پردازند. »

در پایان پژوهشگران اعلام کردند همه ما در زندگی با استرس ها و مشکلات فراوانی رو به رو می شویم اما نوع واکنش ما به مشکلات و میزان شادی و سطح احساس خوشبختی افراد می تواند بر سلامت قلب و عروق و قدرت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با بیماری ها تاثیر داشته و این موضوع حتی در روند التیام و بهبود زخم ها و جراحات نیز مشاهده می شود.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی علمی روان شناسی کاربردی (Applied Psychology) منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

فاطمه کردی

منبع: sciencedaily

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا