بیماری ریاضی‌دان ایرانی چه بود؟

این روزها سرطان پستان، شایع‌ترین سرطان در میان زنان است و آمار مبتلایان به آن روز به روز افزایش می‌یابد. اما باید دانست که می‌توان با روش‌های غربالگری و چکاپ به‌موقع، این بیماری را کنترل و درمان کرد.

سرطان پستان به نوعی سرطان گفته می‌شود که از بافت پستان آغاز می‌شود. زن بودن، مهم‌ترین عامل احتمال بروز سرطان پستان است، هرچند که مردان نیز ممکن است به این سرطان مبتلا شوند اما احتمال بروز آن در زنان، بیش از صد برابر نسبت به مردان است.

دکتر محمدرضا قوام نصیری، رئیس انجمن انکولوژی و رادیوتراپی ایران معتقد است که سرطان پستان از جمله سرطان‌هایی است که با تشخیص به‌موقع و زودهنگام، کاملاً قابل درمان است. او تأکید می‌کند که این تشخیص زودهنگام تنها از طریق چکاپ به‌موقع حاصل می‌شود.  

به گفتۀ دکتر قوام نصیری، سرطان پستان در اکثر مواقع، خود را با توده‌ای قابل لمس نشان می‌دهد. این توده بدون درد است و در بیشتر مواقع در ناحیه تحتانی سینه ایجاد می‌شود.

سایر علائم سرطان پستان می‌تواند تغییر در شکل پستان، ایجاد گودی در پوست پستان، ترشح مایعی به جز شیر از نوک پستان یا پوسته شدن قسمتی از پوست پستان باشد. در مواردی دیگر ممکن است که پوست پستان، ضخیم، قرمز و یا مانند پوست پرتقال دارای حفره‌های ریز شود. همچنین ممکن است علائمی مانند احساس گرمی، درد و یا برجستگی‌های شبیه جوش در فرد بروز کند.  

عوامل خطرناک مؤثر در ابتلاء به سرطان پستان عبارتند از: مرض چاقی، عدم تمرین فیزیکی، مصرف نوشیدنی‌های الکلی، استفاده از هورمون به عنوان جایگزین در دوران یائسگی، پرتوهای یونی، شروع قاعدگی در سنین پایین و دیر بچه‌دار شدن یا بچه‌دار نشدن. همچنین حدود ۵ تا ۱۰ درصد از موارد ابتلا به این بیماری، دارای علت ژنتیکی هستند.

رئیس انجمن انکولوژی و رادیوتراپی ایران، علل اصلی شیوع سرطان پستان را استرس روانی، سبک غلط زندگی و رژیم غذایی نامناسب دانست و بر این نکته تأکید کرد که آن‌چه در خصوص این بیماری مهم است و باید در نظر گرفته شود، مراجعۀ زودهنگام به پزشک است؛ چراکه بر اساس آمار، 50 درصد از مبتلایان بسیار دیر به پزشک مراجعه می‌کنند.

به گفتۀ دکتر قوام‌نصیری، زنانی که بعد از یائسگی به سرطان پستان دچار می‌شوند، نسبت به افرادی که در سنین قبل از یائسگی مبتلا شده‌اند، سریع‌تر و راحت‌تر درمان می‌شوند.

او گفت که این نکته بسیار ضروری و مهم است که همۀ زنان و به‌ویژه افراد بالای 30 سال، هر ماه، یک هفته بعد از شروع دورۀ عادت ماهیانه در هنگام استحمام، پستان‌های خود را زیر دوش آب گرم معاینه کنند و با لمس توده‌ای هرچقدر هم کوچک، به سرعت به پزشک متخصص رجوع کنند.

لازم به یادآوری است که هر تودۀ قابل لمس بدون درد، لزوماً توده‌ای بدخیم نیست. بنابراین صرفاً با لمس توده توسط خود شخص، جایی برای نگرانی وجود ندارد زیرا 30 تا 40 درصد از برجستگی‌های پستان خوش‌خیم هستند و به سادگی درمان می‌شوند.

به توصیۀ رئیس انجمن انکولوژی و رادیوتراپی ایران، زنان باید هنگام استفاده از استروژن‌ها، دقت کافی داشته باشند زیرا کسانی که در دوران جوانی برای رفع مشکلات موضعی خود از هورمون‌ها استفاده می‌کنند در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند.

مطالعات نشان می‌دهند که حدود 10 درصد از سرطان‌های پستان، ریشۀ ژنتیکی دارند. این بدان معنی است که افرادی که در خانواده‌شان، به‌ویژه در نسبت‌های نزدیک مثل مادر، خواهر و مادربزرگ، این بیماری بروز کرده، بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا قرار دارند.

دکتر قوام‌نصیری، رئیس انجمن انکولوژی و رادیوتراپی ایران از مرگ مریم میرزاخانی، این نابغۀ ریاضی ایرانی در اثر ابتلا به سرطان پستان ابراز تأسف و ناراحتی کرد و توضیح داد که این نابغۀ ایرانی، به دلیل گسترش تومورها و رسیدن آن به مغز استخوان، جان خود را از دست داد.

او افزود که موارد دیگری مثل انتشار سرطان به ریه و کبد نیز می‌توانند موجب مرگ بیمار شوند و باز هم یادآور شد که در اکثر مواقع، علت بروز این اتفاق دردناک، اقدام دیرموقع فرد بیمار برای شروع درمان است.

در پایان باید تأکید کرد که با توجه به پایین آمدن سن شروع بیماری سرطان پستان در جهان، ضروری است معاینات دائمی و غربالگری توسط پزشک متخصص به طور مرتب انجام شود.

 

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا