کشف سیگنال های عجیب از یک ستاره

یکی از وظایف اصلی رصدخانه آرسیبو (Arecibo)، تلسکوپ رادیویی عظیم در پورتوریکو، تلاش برای یافتن سیگنال های فرازمینی است؛ اما درعین حال در حوزه بررسی کهکشان های دوردست و سیارک های نزدیک به زمین نیز فعالیت می کند.

محققان رصدخانه آرسیبو در تاریخ 12 مه (22 اردیبهشت)، سیگنال های عجیبی را از یک ستاره کشف کردند.

به نظر می رسد این سیگنال ها مربوط به کوتوله سرخ Ross 128 باشد؛ این ستاره که 2800 برابر کم نورتر از خورشید است، در فاصله 11 سال نوری از زمین واقع شده و هنوز سیاره ای در اطراف آن شناسایی نشده است.

به گفته ابل مندز، زیست اخترشناس (astrobiologist) دانشگاه پورتوریکو، این ستاره به مدت 10 دقیقه رصد شده و در طول این زمان، سیگنال های عجیب تقریبا "به صورت دوره ای" دریافت شدند. بعید به نظر می رسد که هوش فرازمینی با ارسال این سیگنال ها در ارتباط باشد، اما در عین حال، این احتمال قابل حذف نیست.

مندز معتقد است که این سیگنال ها حتی می تواند مربوط به یک ماهواره باشد که هزاران مایل از محل اصلی خود دور شده است.

مندز تأکید کرد: میدان دید آرسیبو بسیار گسترده است، از همین رو، این امکان وجود دارد که این سیگنال های عجیب و غرییب توسط یک ستاره ایجاد نشده و مربوط به یک شیئ دیگر در خط دید این تلسکوپ باشند. (چراکه) برخی از ماهواره های ارتباطی، سیگنال هایی در فرکانس هایی که ما رصد می کنیم، مخابره می کنند.

یکی دیگر از توضیحات احتمالی در این خصوص، یک جرقه ستاره ای یا خروج انرژی از سطح یک ستاره است. چنین انفجارهایی از خورشید با سرعت نور حرکت کرده و سیگنال های رادیویی بسیار قدرتمندی را ساطع می کنند که می تواند باعث اختلال در عملکرد ماهواره ها و ارتباطات رادیویی شود.