یک شرکت فرانسوی موفق به ساخت گازوئیل گیاهی شد

 به گزارش سیناپرس به نقل از فردانما،در اواخر سال ۲۰۱۴ گلوبال بیوانرژیز برای یکی از پروژه‌های خود به منظور تولید ایزوبوتان گازی از قندهای تجدیدپذیر زیست‌توده (ماده گیاهی که از آن برای تولید انرژی استفاده می‌شود) مانند گلوکز حاصل از ذرت، نسبت به راه‌اندازی واحد تخمیر اقدام کرد. ایزوبوتان گازی به نوعی مواد اولیه صنایع پتروشیمی است که می‌توان آن را به کمک پالایش به انواع پلاستیک‌ها و سوخت تبدیل کرد.

گام بعدی فرآیند، عبور گاز از یک فرآیند پالایش و تصفیه به منظور مایع کردن آن تحت فشار بود. سپس مقداری از مایع حاصل به آلمان فرستاده شد تا به سوخت ایزواکتان – گازوئیل ۱۰۰ اکتان خالص- تبدیل شود.

مارک دلکورت مدیرعامل گلوبال بیوانرژیز می‌گوید: «برای من این یک لحظه تاریخی است. این اولین بار است که توانسته‌ایم از گیاهان، گازوئیل واقعی تولید کنیم.»

در حال حاضر از ایزواکتان به عنوان یک ماده افزودنی به گازوئیل برای افزایش کیفیت آن استفاده می‌شود اما می‌توان از آن به تنهایی به عنوان سوخت خودرو استفاده کرد. آئودی ادعا می‌کند ای‌بنزین یک سوخت پاک است زیرا سولفور و بنزن ندارد. همچنین کیفیت بالای آن باعث می‌شود تا موتور اتوموبیل‌ها برای کارایی بیشتر با «ضریب تراکم» بالاتری کار کنند.

آئودی قبل از عرضه عمومی این سوخت جدید، آن را آزمایش کرده و چگونگی عملکرد آن را به کمک «تست موتور» خواهد سنجید. دلکورت معتقد است به زودی این سوخت به صورت گسترده‌ای در خودروها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ریک باکرَث قائم مقام مهندسی شیمی گلوبال بیوانرژیز می‌گوید: « این روشی است که ما به کمک آن از اقتصاد مبتنی بر نفت به سمت سوخت‌های تجدیدپذیر و دوستدار محیط‌زیست با آینده پایدار حرکت می‌کنیم.»

آئودی و بیوانرژیز امیدوارند بتوانند در آینده نزدیک فرایند تولید ای‌بنزین را طوری بهینه نمایند که برای تولید آن نیازی به زیست‌توده نباشد و بتوانند آن را مستقیماً به کمک آب، هیدروژن، دی‌اکسیدکربن و نور خورشید تولید کنند.

به عنوان بخشی از فاز بعدی کار، شرکت در حال ساخت یک کارخانه در آلمان است. این کارخانه ده برابر بزرگتر از کارخانه فرانسه است و قادر خواهد بود تا ۱۰۰ تن ایزواکتان و ایزوبوتان فوق خالص در هر سال تولید نماید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا