آبگرمکن‌های خورشیدی گامی در مسیر توسعه سبز انرژی

در مناطق کویری معمول‌ترین و متداول‌ترین سیستم آبگرمکن خورشیدی متشکل از یک کلکتور (صفحه تخت جاذب و لوله‌های متصل به آن) است که انرژی تابشی خورشید را جذب کرده و گرمای حاصل را به آب در حال جریان از داخل لوله‌ها منتقل می‌کند که این آب به‌طور مستقیم (سیستم باز) و یا از طریق یک مبدل حرارتی خورشیدی (سیستم بسته) در داخل مخزن عایق‌کاری شده ذخیره می‌شود و این سیستم قابلیت تأمین آب گرم در طول شبانه‌روز را دارد.
این کالا به شرطی که طراحی مناسب داشته باشد و در مکان مناسب نصب شود، 10ماه از سال قابل ‌استفاده است. این آبگرمکن ها مواقعی از سال که نور خورشید کم است با برق هم کار می‌کنند؛ برای این منظور تنها با فشار دادن یک دگمه این آبگرمکن تبدیل به آبگرمکن برقی می‌شود و آب گرم موردنیاز تامین می‌شود.
علاوه بر آن، آببگرمکن های یاد شدده قابلیت اتصال به دستگاه‌های حرارت مرکزی را نیز دارند. نگهداری این آبگرمکن ها بسیار ساده و حتی از نگهداری سایر آبگرمکن ها راحت‌تر است. فقط در نقاط کویری و بادخیز ایران باید هرچند هفته یک‌بار شیشه‌های کلکتورها تمیز شوند، در صورت شکستن شیشه‌ها به هر دلیلی این شیشه‌ها به راحتی تعویض می‌شوند. 
این آبگرمکن ها که 10 تا 20سال عمر دارند، بسیار ایمن هستند و خطراتی مانند آتش‌سوزی و نشت گاز یا نفت را ندارند. استفاده از نور خورشید به‌جای نفت، گاز و غیره، دو حسن عمده دارد: اول اینکه هزینه استفاده از آن بسیار کمتر از سایر انرژی ها است و دوم این که به محیط ‌زیست صدمه‌ای وارد نمی کند.
آبگرمکن خورشیدی در تامین آب گرم مصرفی منازل، ویلاها، هتل‌ها ، بیمارستان‌ها، مدارس، رستورانها، استخرها، حمام‌ها و… به عنوان مصرف اصلی و یا مکمل در سیستم گرمایشی مانند رادیاتورها و… کاربرد دارد. امروزه کیفیت و کارایی برتر سیستم های آبگرمکن خورشیدی براساس میزان قدرت جذب انرژی تابشی و همچنین مقدار سطح اتصال ورقه‌های جاذب ولوله‌های متصل به آن‌ها سنجیده می‌شود.
در همین راستا با حمایت ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی، پروژه «بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در بخش ساختمان، اصلاح قوانین و تحول بازار» اوت 2016 با همکاری مشترک صندوق تسهیلات جهانی محیط‌زیست (GEF)، برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) و ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌ جمهوری شروع به کار کرد که این پروژه علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی دستاوردهای متنوعی ازجمله اشتغال‌زایی و رونق اقتصاد بازار را خواهد داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا