رصدخانه ملی وارد مرحلۀ ساخت می‌شود

دکتر حبیب خسروشاهی، مجری طرح رصدخانه ملی، در نشست گزارش روند طراحی و ساخت رصدخانه ملی ایران توضیح داد که در سال ۹۱ طراحی مفهومی این طرح مورد بازبینی واقع شد و طراحی تفصیلی آن تا سال ۹۶ ادامه داشت و اکنون به پایان رسیده است.

او طرح رصدخانه ملی را تنها طرح ملی‌ای عنوان کرد که تمام زیرساخت‌های حقوقی خود را پشت سرگذاشته است و گفت که اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که می‌توان ۷۰ درصد طرح رصدخانه ملی را اجرا کرد. این بخش‌های قابل اجرا شامل ساخت محفظه، تلسکوپ و نصب و راه‌اندازی آن است.

دکتر خسروشاهی توضیح داد که طراحی رصدخانه به گونه‌ای است امکان نصب تلسکوپ‌های دیگر هم در آن وجود دارد. در پایان سال 93 آینۀ اولیۀ تلسکوپ 3.4 متری رصدخانه ملی در یکی از شرکت‌های کشور آمریکا ساخته شد و وارد کشور شد و سفارش ساخت آینۀ ثانویۀ آن داده شده و در حال حاضر آینۀ آزمون برای تست آینۀ ثانویه ساخته و صیقل داده شده است.

این محقق حوزۀ نجوم در ادامه توضیحات خود گفت که آینه اصلی تلسکوپ از نظر طول موج، محدودیتی ندارد و پوشش‌دهی آن از طول موج فرابنفش – یعنی از جایی که جو به ما اجازۀ رصد می‌دهد – تا ناحیۀ فروسرخ است. او گفت که ارتفاع این تلسکوپ ۱۱ متر است و بر  روی دو محور نصب خواهد شد. 

دکتر خسروشاهی در خصوص دیگر بخش‌های رصدخانه ملی، به محفظه تلسکوپ اشاره کرد و گفت که قطر این محفظه ۱۶ متر و ارتفاع آن ۲۰ متر است و آینه در ارتفاع ۱۳ متری آن قرار خواهد گرفت. او همچنین از بخش آشکارسازها به عنوان قسمت دیگری از مجموعۀ رصدخانۀ ملی نام برد و گفت که این بخش در داخل کشور ساخته خواهد شد.

مجری طرح رصدخانه ملی به اقدامات انجام شده طی ۱۸ ماه گذشته اشاره کرد و گفت که در این مدت علاوه بر آموزش متخصصان در این حوزه، با رصدخانه نیوتن همگاری کرده‌ایم و برای بیست نفر از دانشجویان مقطع دکترا و پسادکترا دوره‌های آموزشی برگزار کرده‌ایم. او تأکید کرد که باید منجمان و رصدگران حرفه‌ای در کشور آموزش ببینند و گزارش داد که در سال 2008 به ازای هر 4 میلیون نفر از جمعیت کشور، در اتحادیۀ بین‌المللی نجوم یک منجم ثبت‌شده داشته‌ایم و به احتمال زیاد تا سال 2018 یعنی زمانی که اولین نور را از رصدخانه بگیریم، به ازای هر 1 میلیون نفر از جمعیت کشور، یک منجم در اتحادیۀ بین‌المللی خواهیم داشت. دکتر خسروشاهی همچنین اضافه کرد که تا سال 2015 از نظر معرفی منجمان جدید به اتحادیه، بیشترین سرعت را داشته‌ایم.

 

رصدخانۀ ملی ایران واقع در موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب و مجهز به تلسکوپ بازتابی 3.4متری با آینه‌ای با کیفیت اپتیکی بسیار بالا است. دید نجومی سایت گرگش با بهترین سایت‌های رصدی جهان رقابت می‌کند.

در اجرای طرح رصدخانۀ ملی ایران، دکتر حبیب خسروشاهی به عنوان مجری طرح، دکتر سهراب راهوار به عنوان مدیر علمی و مهندس احمدرضا هامونی حقیقت به عنوان مدیر اجرایی فعالیت می‌کنند.

همچنین در سال 96، شورای راهبری رصدخانۀ ملی ایران شاهد انتصاب دو عضو جدید بین‌المللی از کشورهای انگلستان و آفریقای جنوبی می‌باشد.

 

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا