از غارنگاره تا صورتک های خندان

تاريخچه پيدايش هنر را می توان به نقاشی‌ های ابتدايی غار لاسکو در فرانسه نسبت داد؛ اين نقش ‌ها توسط انسان‌های اوليه درحدود 10 تا 15 هزار سال قبل از ميلاد خلق شده ‌اند. مشابه این مشابه غارنگاره یا نقاشی غار، در غار آلتامیرا اسپانیا نیز دیده می شود.

غارنگاره، گونه ای از نقاشی بر روی دیوار غار است که در دوران پیش از تاریخ بسیار متداول بوده است. قدمت غارنگاره های اروپا بیش از 32 هزار سال تخمین زده می شود.

باستان شناسان معتقدند که انسان های اولیه، هیچ هدف هنری از خلق این آثار هنری نداشته اند و این اقدام، درحقیقت بخشی از زندگی روزمره آنها بوده و بیشتر جنبه کارکردی (سحر و جادو) و حیاتی در زندگی انسان های اولیه داشت.

(غارنگاره میرمالاس – استان لرستان)

نمونه دیگری از غارنگاره ها در ایران نیز وجود دارد. غار میرملاس در میان کوه‌ های سرسرخین و همیان (شمال شرقی کوهدشت) واقع شده است. بر روی تخته سنگ‌ های طولانی که روزگاری نقطه انتهایی غار به شمار می ‌آمده‌، ردیف نقاشی ‌های سیاه و سرخ‌ دیده می‌شود با قدمت 12 هزار ساله نقش بسته است.

از ارتباطات کلامی تا بازگشت به ارتباطات متن محور

به مرور زمان، اشکال مختلف ارتباطات تصویری و متن محور – غارنگاره ها یا خط هیروگلیف (خط تصویری) مصر – جای خود را به ارتباط کلامی حضوری دادند.

اختراع تلفن در سال 1876 توسط گراهام بل، تحولی بسیار بزرگ در ارتباطات بود و بسیاری از ارتباطات از شکل حضوری به غیرحضوری تغییر شکل پیدا کرد. در این شرایط، یکی از اصلی ترین عوامل برای درک بهتر احساس طرف مقابل، یعنی حالت چهره (در زمان بیان یک مطلب) حذف شد.

با توسعه فناوری های نوین از جمله رایانه، تلفن همراه و شبکه های اجتماعی در زندگی مردم، ارتباطات شکل دیگری به خود گرفتند و حتی صورت نیز در این مرحله حذف و پیام های نوشتاری جایگزین آن شدند. درک احساس واقعی طرف مقابل از روی یک متن چند کلمه ای یا چند جمله ای بسیار دشوار بوده و می تواند به سوء تفاهم های زیادی منجر شود. از این مرحله، شکلک یا اموجی وارد تعاملات نوشتاری شدند.

قدیمی ترین شکلک جهان

در فوریه سال جاری میلادی، محققان آرشیو ملی در ترنسین اسلواکی از کشف قدیمی ترین اموجی اصلی جهان خبر دادند که 382 سال قبل (1635 میلادی) توسط یک وکیل به نام یان لادیسلیدز (Jan Ladislaides) کشیده شده بود. این اموجی در میان اسناد شهرداری، در دهکده ای در نزدیکی رشته کوه استرازوف کشف شد.

(قدیمی ترین اموجی اصلی جهان – تصویر: smithsonianmag)

در کنار امضای این وکیل، شکل صورتک مانندی دیده می شود که دارای دو نقطه در قسمت بالا (به عنوان چشم) و یک نقطه در قسمت پایین (به عنوان دهان) است که تداعی کننده اموجی صورتک خندان (smiley-face emoji) است.

موجی به نام اموجی

تخمین زده می شود که 90 درصد کاربران اینترنت در سراسر دنیا – حدود 3.2 میلیارد نفر – هر روزه از این شکلک ها استفاده می کنند و روزانه 6 میلیارد شکلک توسط کاربران در سراسر جهان ارسال می شود.

شکلک یا اموجی دارای فرهنگ لغت و دایره المعارف (emojipedia) خاص خود است و تا ژوئن 2017 بالغ بر 2666 شکلک در آن ثبت شده است.

پروفسور ویویان ایوانز، یکی از کارشناسان برجسته بریتانیا در حوزه زبان و ارتباطات عنوان می کند که این شکلک های رنگارنگ، عملکردی بیش از بامزه کردن متن های ارسالی برای دوستان و خانواده ایفا می کنند.

وی در کتاب The Emoji Code (کد شکلک) تأکید می کند که اموجی، به زنان و مردان برای برقراری ارتباط بهتر با یکدیگر کمک می کند؛ چراکه این تصاویر می توانند معنای واضح و روشن هر پیام را به گیرنده منتقل کنند. زمانی که متن ها به همراه شکلک های متناسب ارسال شود، مخاطب بهتر می توانند مفهوم پیام طرف مقابل را درک کنند.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: telegraph / techworm / smithsonianmag / eloquentpeasant / emojipedia

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا