جستجوی حیات هوشمند در فضا با دوربین مخصوص

به گزارش سیناپرس از مهر به نقل از نیواطلس، هم اکنون عملیات کاوش فضا برای نشانه های حیات هوشمند به طور کلی روی جستجو برای سیگنال های رادیویی از تمدن های دیگر در کهکشان تمرکز کرده است. اما موسسه SETI روش جدیدی در پیش گرفته است. این موسسه که اکنون مشغول جمع آوری سرمایه است، قصد دارد مجموعه ای از دوربین های نظارتی مخصوص بسازد که به طور مداوم کل آسمان را به دنبال بارقه های نور لیزرها جستجو می کنند. این بارقه ها ممکن است نشانه ای از حیات هوشمند در جهان باشند.

طی ۶۰ سال گذشته استراتژی مطلوب برای جستجوی حیات در فضا بررسی سیگنال های رادیویی بود. در همین راستا دانشمندان طبق استراتژی معمول، به دنبال سیگنال های طولانی مدت و مکرری بودند که چند روز یا حتی چندماه به زمین بتابد.

اما این تنها راه برقراری ارتباط در فضا نیست. در نظریات عملی می توان با استفاده از لیزر بین دو ستاره پیام هایی رد و بدل کرد. به همین دلیل اشعه های لیزر را می توان بسیار دقیق و طوری تنظیم کرد که با فرکانس های مونوکروماتیک همخوان باشند. این اشعه ها می توانند به گرد و غبار و گاز موجود در فضا رسوخ کنند.

همچنین سیگنال های لیزری که به ما می رسند ممکن است بسیار کوتاه باشند زیرا آنها با هدف به سمت انسان فرستاده نمی شوند. بلکه به طور تصادفی به زمین رسیده اند.

همین امر درباره اشعه های رادیویی نیز صادق است با این تفاوت که لیزرها می توانند بخش بزرگتری از فضا را جستجو کنند.

درهمین راستا موسسه SETI تصمیم دارد با استفاده از دوربین های مخصوص مشاهداتی در سراسر جهان انجام دهد. این دوربین ها آسمان شب را به طور مداوم برای وجود بارقه های لیزری رصد می کنند. این پروژه  که Laser SETI نام گرفته بارقه های لیزری که حتی چند میلیونم یک ثانیه باشد را ردیابی می کنند.

این دوربین ها می توانند در هر ثانیه هزار فریم عکس بگیرند.