مقابله با بدافزارها در اندروید با Panic Mode

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت، اندروید ۷.۱ دارای یک حالت جدید بنام «Panic Mode» است که گوگل در سکوت خبری آن را توسعه داده است؛ اما این ویژگی احتمالا آن چیزی نیست که شما فکر می‌کنید.

Panic Mode مانند برنامه‌های آنتی‌ویروس نیست که در وقتی خطری گوشی شما را تهدید کرد، به‌طور خودکار به شما هشدار دهد؛ بلکه این ویژگی جدید اندروید به شما کمک می‌کند از برنامه‌های مخربی که صفحه نمایش گوشی شما را به تسخیر خود درآورده‌اند، خارج شوید و حتی آن‌ها را پاک کنید.

اولین بار توسعه‌دهندگان xda موفق شدند این ویژگی جالب را در اندروید ۷.۱ کشف کنند. اگر شما هم یکی از کاربران اندروید هستید که از وجود نرم‌افزارهای مخرب در دستگاه‌های خود خسته شده‌اید، Panic Mode می‌تواند گوشی شما را نجات دهد.

برخی از برنامه‌های مخرب ممکن است دکمه‌ی بازگشت و سایر دکمه‌ها را غیرفعال کنند؛ در این زمان شما نمی‌توانید به صفحه‌ی اصلی یا برنامه‌های دیگر بازگردید. دقیقا در همین زمان است که شما وحشت‌زده خواهید شد که بدانید چه اتفاقی برای گوشی شما افتاده است و چرا گوشی به فرمان شما پاسخ نمی‌دهد و طبعا بارها دکمه بازگشت را فشار می‌دهید تا گوشی به حالت عادی برگردد؛ ولی واکنشی از دستگاه مشاهده نمی‌کنید.

در این لحظه است که سیستم امنیت اضطراری گوگل وارد عمل می‌شود و با در نظر گرفتن شناسه‌ی دکمه‌ی لمس‌شده و تعداد دفعات لمس آن‌، متوجه می‌شود که رفتار دکمه بازگشت عادی نیست و  در نتیجه برنامه در حال اجرا را غیر فعال می‌کند تا عملکرد دکمه‌ی بازگشت به حالت عادی بازگردد.

مقاله‌های مرتبط:

نوقا امن‌ تر از نسخه‌ های پیشین اندروید است

حال این سؤال پیش می‌آید که چرا گوگل این ویژگی را مخفی نگه داشته است؟ جواب روشن است؛ چون نمی‌خواهند هکرها آن را به‌آسانی پیدا کنند (هرچند در نهایت این کار را خواهند کرد)، بنابراین هکرها نمی‌توانند با انتشار برنامه‌های مخرب خود در آینده، از این طریق به دستگاه‌ها حمله کنند.

پس چرا ما درباره آن صحبت می‌کنیم؟ خوب، اگر شما ندانید که Panic Mode وجود دارد، ممکن است فکر کنید دکمه‌ی بازگشت گوشی شما از کار افتاده است و احتمالا پس از اینکه به صفحه اصلی خود بازگشتید، اقدامات امنیتی لازم را انجام ندهید. برای همین به‌محض این‌که این اتفاقات را مشاهده کردید، سریعا برنامه مشکل‌ساز را حذف کنید تا به حالت اصلی گوشی بازگردید. اما مشکل اینجا است که معمولا مردم تمایل ندارند برنامه‌های نصب‌شده را حذف کنند. برای همین ممکن است برنامه‌های مخرب هنوز هم روی گوشی اندروید شما باقی مانده باشند؛ حتی پس از آنکه به حالت عادی گوشی برگشته باشید.

بنابراین، اگر Panic Mode فعال باشد، ممکن است به شما این اجازه را بدهد تا کنترل موقت دستگاه خود را به دست آورید. اما باید اطمینان حاصل کنید که برنامه‌های نصب‌شده از منابع غیر معتبر حذف شده باشند؛ زیرا بدافزارها به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار در دستگاه وجود خارجی ندارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا