استفاده از ماهواره‌ها برای تشخیص آتش‌سوزی

به گزارش سیناپرس به نقل از اسپاش، بخش فضایی ماموریت فایربرد شامل دو ماهواره‌ی TET-1 و BIROS است. TET-1 از سال 2012 تا کنون در حال گردش در مدار زمین می‌باشد و بخش اول ماموریت خود را به عنوان یک پلتفرم اثبات تکنولوژی با موفقیت به اتمام رسانده است. ماهواره‌ی BIROS پلتفرمی مشابه با TET-1 دارد اما به یک سیستم پیشرانش نیز تجهیز شده است تا بتواند ارتفاع و مدار خود را کنترل کند. این ماهواره در ماه ژوئن سال 2016 به فضا ارسال شد و در مدار SSO در فاصله‌ی 570 کیلومتری از سطح زمین گردش می‌کند. وجه شباهت دیگر هر دو ماهواره این است که محموله‌ی اصلی آنها سیستم تصویربرداری چندطیفی می‌باشد. این سیستم شامل سه دوربین مستقل می‌باشد؛ دو عدد از این دوربین‌ها در محدوده‌ی میانی مادون قرمز و یکی از آنها در محدوده‌ی بالای مادون قرمز فعالیت می‌کنند. لازم به ذکر است که محدوده‌ی میانی مادون قرمز برای تشخیص آتش‌سوزی و محدوده‌ی بالای آن برای تشخیص دمای محیط پیرامون منطقه‌ی آتش مناسب هستند. تصاویر مادون قرمز تهیه‌شده در ماموریت فایربرد می‌توانند نقش مهمی در تحقیقات اقلیمی نیز داشته باشند. برای مثال می‌توان علاوه بر تشخیص و مطالعه‌ی آتش‌سوزی از این تصاویر برای نظارت بر آتش‌فشان‌ها، مدیریت منابع بر اساس تغییرات دمایی، سیستم‌های هشدار آتش‌سوزی و نظارت بر معادن ذغال‌سنگ که امکان آتش‌سوزی در آنها وجود دارد، استفاده کرد.

علاوه بر این، ساخت ماهواره‌ی BIROSAT فرصت مناسبی برای اعمال تکنولوژی‌های توسعه‌یافته توسط موسسات مختلف وابسته به DLR بوده است. برای مثال می‌توان به سیستم پیشرانش گاز سرد و سیستم مخابراتی این ماهواره اشاره کرد که اولی یک نوآوری در زمینه‌ی پیشرانهای فضایی فعال محسوب می‌شود و دومی نرخ تبادل داده‌ی تا 1 گیگابایت بر ثانیه را برای BIROSAT فراهم می‌کند.

از ماموریت فایربرد تاکنون در سالهای 2016 و 2017 برای تشخیص آتش‌سوزی در پرتقال، شیلی و فلسطین اشغالی با موفقیت استفاده شده است و تصاویر تهیه‌شده در مهار آتش و مطالعه‌ی آن نقش بسزایی داشته‌اند.

 این مرکز طی نمایشگاه هوایی پاریس ۲۰۱۷ فعالیت‌های خود را در این زمینه به نمایش گذاشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا