ساخت ریز تراشه کنترل کننده ماهیچه های قلب

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی ایالات متحده امریکا به همراه مهندسان زیست شناسی موفق به طراحی سیستمی شدند  شدند که به سلول های قلب انسان امکان ادامه فعالیت حیاتی در محیط خارج از بدن ، می دهد .

آنوراگ ماتور (Anurag Mathur) یکی از محققان و دانشجویان فوق دکترای این دانشگاه ، می گوید : ” این نخستین بار است که قلب واقعی انسان در یک سیستم با بیشترین دقت ممکن فیزیولوژی بدن کار می کند . “

دانشمندان این دانشگاه این سیستم را ” قلب روی تراشه ” (a heart-on-a-chip) نامیده اند. این سیستم لایه های سلولی مشتق شده از سلول های بنیادی انسان بالغ بوده که توانایی تبدیل به انواع مختلف بافت را دارند . این سلول ها بر روی ورقه ای نازک از سیلیسیوم قرار داده شده اند . پژوهشگران این پروژه برای آن که سلول ها به ضربان خود ادامه دهند ، کانال های میکروفلویدیک (micro-fluidic channels) بسیار نازک ( با ابعادی نازک تر از موی انسان ) را ایجاد کردند تا داروها را برای آزمایش به سلول ها برسانند .

کوین هیلی (Kevin Healy) یکی از مهندسان زیست شناسی و متخصص علم مواد در این رابطه می گوید : ” این  رگ های خونی مصنوعی ، شبیه به شریان های خونی طبیعی بوده و همانند آنها عمل می کنند. مایعی را که ما قصد داریم به سلول و بافت برسانیم از راه این کانال ها انتقال خواهیم داد ،  به طوری که بافت از داروی مایع خیس می شود . ما کافئین را به سلول ها می رسانیم و ضربان قلب روی تراشه تند می شود . همچنین ما به این سلول ها ، آدرنالین را که ضربان قلب را تند می کند ، نیز می رسانیم . “

این دانشمندان معتقد هستند که با تقلید فیزیولوژی انسانی ، این دستگاه می تواند یک وسیله جدید و قدرتمند برای ایجاد و توسعه دارو فراهم کند . قابل توجه است که در حال حاضر شرکت های داروسازی ، میلیاردها آزمایش داروهای جدید را روی مدل های جانوری انجام می دهند که بیشتر آنها با شکست رو به رو می شوند ، به ویزه آن که این داروها پس از انجام تمامی مراحل فوق باید روی انسان آزمایش شده و امکان تاثیر سمی و عدم کارکرد روی انسان را دارد  .

فن آوری تراشه قلب می تواند با استفاده ابزاری از سلول های انسانی برای مدل بیماری های مختلف انسان تغییر رویه داد تا برای آزمایش های داروهای جدید مورد استفاده قرار گیرد. در صورت انجام چنین کاری ، انقلاب بزرگی در بخش آزمایشگاهی صورت خواهد گرفت .

لازم به ذکر است که این پژوهش ها و این سیستم ، مراحل ابتدایی خود را طی می کند و با توجه به پتانسیل بالای آن ، نیازمند آزمایش ها، تحقیقات و بررسی های بیشتر است .