روسیه در اندیشه فتح مریخ

سازمان فضائی روسیه خود را برای ماموریت جدیدی با هدف پرواز به مریخ آماده می کند. این ماموریت قرار است در سال 2019 میلادی انجام شده و سازمان فضائی روسیه برای اجرای آن به طور رسمی از سازمان فضائی ناسا و ایالات متحده آمریکا نیز درخواست همکاری و مشارکت داشته است.

مهمترین مسائلی که پیش از سفر انسان به مریخ باید مرتفع شوند، بحث پیشگیری از امواج و ذرات مضر بوده که فضاپیما و سرنشینان آن را در معرض خطر قرار می دهد. این موارد هنوز حل نشده و کارشناسان  و دانشمندان نیز به خوبی بر این امر واقف هستند.

در بیانیه  رسمی که در این رابطه منتشر شده است اعلام شد: «هنوز برای اظهار این موضوع که بشر در سال 2025 یا 2030 به مریخ سفر خواهد کرد بسیار زود است. آژانس فضائی روسیه استراتژی خود را برای آماده سازی فناوری های سفر به فضا بر پایه تجربیات سفر به ماه قرار داده و کارشناسان در حال بررسی ایجاد شرایط پرواز، فرود روی سیاره هدف، پروازهای داخلی درون سیاره ای، حفاظت از فضانوردان در برابر امواج کیهانی و پرتو های مضر برای بدن انسان هستند. این مساله بسیار مهم است که پیش از اعزام انسان به مریخ، موارد فوق روی سیستم های هوشمند غیر انسانی آزمایش شده و همه چیز بررسی و تحت کنترل قرار داشته باشد. به این ترتیب امکان اعزام انسان به مریخ فراهم خواهد شد. »

در این بیانیه همچنین ذکر شده است که سازمان فضائی روسیه از هر گونه همکاری سازمان فضائی ناسا در این حوزه استقبال کرده و تلاش می کند با استفاده از تجربیات طرفین، مشکلات این سفر پر مخاطره را کاهش دهد.

(تصویر: ناسا)

این موضوع در حالی عنوان می شود که چندی پیش بیل گرشتنمایر (Bill Gerstenmaier) رئیس بخش اکتشاف و عملیات سازمان فضائی ناسا اعلام کرده بود با توجه به شرایط فعلی مالی و بودجه اختصاص داده شده به پژوهش های مریخ، امکان سفر انسان به سیاره سرخ در سال 2030 میسر نخواهد بود.

در بیانیه سازمان فضائی روسیه یا Roscosmos همچنین تصریح شده است که :«مهمترین معضل پیش رو در برنامه سفر انسان به مریخ، مسائل مالی نبوده و موضوعات فنی و مشکلات و چالش های مرتبط با آن اصلی ترین بحث در این زمینه محسوب می شوند. ما هنوز با توجه به سطح فناوری و دانش فعلی خود قادر به حل بسیاری از مشکلات این سفر نیست. مهمترین مسائلی که پیش از سفر انسان به مریخ باید مرتفع شوند، بحث پیشگیری از امواج و ذرات مضر بوده که فضاپیما و سرنشینان آن را در معرض خطر قرار می دهد. این موارد هنوز حل نشده و کارشناسان  و دانشمندان ناسا نیز به خوبی بر این امر واقف هستند.»

روسیه پیش از اجرای برنامه سفر به مریخ قصد دارد پایگاه های فضائی متعددی در ماه ایجاد کرده و پیش بینی می شود در قالب طرح (Luna-25) تا پایان سال جاری میلادی فعالیت های خود را در ماه آغاز کند. در این طرح و برنامه جدید، فضانوردان و دانشمندان فضائی روسیه در نظر دارند شرایط فرود روی ماه و انجام تحقیقات مختلف در آن را بررسی کرده و از تجربیات آن برای سفر به مریخ استفاده کنند.

در پایان لازم به توضیح است که به عنوان بخشی از این مأموریت، دانشمندان و مهندسان  سازمان فضائی روسیه در حال برنامه ریزی دوباره تکنولوژی فرود خودکار ماه که  در آخرین ماموریت اکتشاف ماه در سال 1976 استفاده شد، هستند.