تدوین اساسنامه صندوق حمایت از صنایع پیشرفته

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر علی وحدت در نشست خبری امروز که در محل صحا برگزار شد، از تبدیل صحا به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته خبر داد و در این باره گفت: در احکام دائمی برنامه ششم توسعه کشور پیش‌بینی شده است تا فعالیت‌ها و برنامه‌های صحا به حوزه صنایع پیشرفته توسعه یابد. در این راستا اساسنامه جدید با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی تهیه شده و طی هفته‌های آینده جهت تصویب به دولت ارائه خواهد شد.

وحدت با بیان اینکه اعطای تسهیلات و صدور ضمانت‌نامه به شرکت‌های حوزه الکترونیک مهم‌ترین فعالیت صحا است، تصریح کرد: صحا با اعطای تسهیلات مالی با نرخ ترجیحی 5 تا 15  از شرکت‌های کوچک و فعال حوزه فناوری که به حوزه تولید محصولات ورود کرده‌اند، کمک می‌کند و همچنین شرکت‌ها بدون سپرده‌گذاری و با کارمزد بسیار کمتر از سیستم بانکی می‌توانند به سهولت ضمانت‌نامه صدوق را دریافت کنند و برای پذیرش این ضمانت‌نامه‌ها نیز اقدامات خوب و موثری با تمام دستگاه‌های اجرایی صورت گرفته است.

مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع الکترونیک افزود: برای پذیرش ضمانت‌نامه توسط دستگاه‌های دولتی اقداماتی ازجمله اصلاح قانونتنظیم بخشی از مقررات مالی دولت صورت گرفت و بر اساس این قانون ضمانت‌های صحا جزو ضمانت‌نامه‌های معتبر دولتی محسوب می‌شود.

وحدت میزان ضمانت‌نامه‌های صادر شده توسط صحا طی دو سال گذشته را معادل سه برابر سال‌های قبل از آن عنوان کرد و افزود: صحا در سال ۹۴ بیش از ۲۶۵ میلیارد ریال و در سال ۹۵ بیش از ۵۰۵ میلیارد ریال ضمانت‌نامه برای شرکت‌های صنایع الکترونیک صادر کرده است. همچنین در سال ۹۴، ۹۸۰ میلیارد ریال و در سال ۹۵ بیش از ۶۶۸ میلیارد ریال تسهیلات به این شرکت‌ها اعطا شده است و مجموع این میزان تسهیلات در این دو سال برابر با میزان کل عمر صندوق بوده است.

به گفته مدیرعامل صحا، تاکنون بیش از ۱۲۰۰ طرح توسط صندوق حمایت از صنایع الکترونیک مورد حمایت قرار گرفته است.

وی حمایت از سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیر را از دیگر اقدامات صحا عنوان کرد و گفت: سال گذشته اولین نمونه از حمایت‌های صحا به شکل سرمایه‌گذاری جسورانه صورت گرفت و در سال جاری نیز در حوزه سرمایه‌گذاری جسورانه، برنامه‌های جدی در نظر گرفته شده است.

حوزه‌های مورد حمایت در صندوق حمایت از صنایع پیشرفته

دکتر قربانی، مدیر فنی و امور اقتصادی صحا نیز در این نشست با توجه به تغییر صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک به صندوق حمایت از صنایع پیشرفته به معرفی عناوین صنایع پیشرفته مورد حمایت پرداخت و گفت: حوزه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری صنعت الکترونیک، تجهیزات پزشکی، فناوری‌های زیستی، فناوری نانو، اپتیک و فتونیک، مواد پیشرفته، الکترونیک و کنترل، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای کامپیوتری، سیستم‌های اتوماسیون پیشرفته و سیستم‌های هوشمند، تجهیزات پیشرفته ساخت و تولید آزمایشگاهی، هوافضا، انرژی‌های نو و محصولات پیشرفته سایر بخش‌ها حوزه‌هایی هستند که سعی داریم در تمامی این حوزه‌ها فعالیت و حمایت بیشتری داشته باشیم.

دکتر قربانی رویکرد اصلی صندوق را حمایت از صنعت عنوان کرد و گفت: گرایش صحا، صنعتی است و باید فعالیت شرکت‌ها صنعتی باشد تا حمایت از آنها صورت بگیرد البته صندوق از  فعالیت‌های تحقیقاتی هم که منجر به تولید شوند حمایت خواهد کرد. همچنین صحا به منظور اثربخشی تولیدات شرکت‌ها تسهیلات ویژه‌ای را طراحی کرده است تا شرکت‌ها با ارتقای کیفیت و به‌روز کردن فناوری خود به تولیدات بهتری دست یابند. این تسهیلات شامل آموزش تخصصی پرسنل، تجهیز آزمایشگاه‌ها، اخذ تاییدیه‌های داخلی و بین‌المللی، بازاریابی خارجی،  لیزینگ پژوهشی و پایان‌نامه‌های دارای پژوهش‌های کاربردی می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا