ضرورت تعامل سازنده و به دور از تبعیض با رسانه‌ها

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، «ارتباط با رسانه‌ها» یکی از وظایف اصلی روابط عمومی‌ها محسوب می‌شود؛ به گونه‌ای که یکی از تعاریف روابط عمومی، آن را کابرد خردمندانه «رسانه‌ها» برای نفوذ در «افکار عمومی» می‌داند. بنابراین توفیق روابط عمومی در تاثیرگذاری کامل بر افکار عمومی نیازمند بهره‌برداری بهینه از ارتباط سنتی، رسانه‌ای و مستقیم است و برای توفیق خود، محتاج و نیازمند ارتباط اصولی با رسانه‌هاست.

بر اساس آنچه که در دانش روابط عمومی مطرح است؛ تأمل در کارکردهای رسانه‌ها و روابط عمومی، نشان می‌دهد که این دو دارای فصل‌های مشترک‌ زیادی هستند و در راستای دستیابی به اهداف نیازمند تعامل دو جانبه و هم افزایی هستند. جدای از اطلاع‌رسانی به موقع و دقیق به رسانه‌ها آنچه موجب ارتباط صمیمی و عاطفی بیشتر بین روابط عمومی و رسانه می‌شود، نگاه یکسان در حوزه در اختیار قرار دادن اطلاعات به رسانه‌های مختلف و تقسیم نکردن آن‌ها به دوست نزدیک و دور یا شهروند درجه یک و دو است که نه تنها موجب شکل‌گیری ارتباط موثر و نزدیکتر رسانه‌ها با روابط عمومی سازمان می‌شود، بلکه موجب می‌شود تا در زمان انتشار اخبار مهم دقت خبری نیز همتراز با سرعت در انتشار اخبار، رعایت و از دامن زدن به شایعات پیشگیری شود.

این‌ها نکاتی است که به نظر می‌رسد اخیرا در مجموعه بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی که بار زیادی از آموزش عالی کشور در حوزه‌های مختلف را به دوش می‌کشد و نیازمند اطلاع‌رسانی به موقع و صحیح اخبار برای قشر عظیم مخاطبان خود است، در نظر گرفته نشده است! این «آنومی» (ناهنجاری) در دو خبر انتصاب دکتر علی‌محمد نوریان به سمت سرپرست دانشگاه آزاد و خبر معرفی دکتر فرهاد رهبر به شورای عالی انقلاب فرهنگی که امروز به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شد، پررنگ‌تر از گذشته خود را نشان داد.

در این دو خبر که پس از انتصاب دکتر ولایتی به سمت ریاست هیات امنای دانشگاه در فاصله زمانی دو ماهه اتفاق افتاد، خبرگزاری‌ وابسته دانشگاه آزاد اسلامی دیرتر از برخی خبرگزاری‌های کشور خبر را در خروجی خود قرار داد! تا به طور پیش‌بینی شده این اخبار در ابتدا در اختیار برخی رسانه‌های مورد علاقه دانشگاه آزاد قرار گیرد و توسط آن رسانه‌ها منتشر شود و پس از آن، از طریق رسانه‌های دانشگاه آزاد و روابط عمومی این دانشگاه در معرض دید قرار گیرد!

این تاخیر چند ساعته نه تنها کارکرد روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان یک مجموعه بسیار بزرگ در ساختار آموزش عالی کشور زیر سوال می‌برد، بلکه موجب تخریب اعتماد رسانه‌ها به این مجموعه به عنوان یک منبع خبری دقیق و سریع که می‌توان اخبار را به موقع از آن پیگیری کرد، می‌شود. 

ضمن اینکه در اخبار ارسالی از سوی خبرگزاری‌هایی که خبر انتصاب «فرهاد رهبر» را بسیار سریع‌تر از روابط عمومی دانشگاه منتشر کردند، تصویری از حکم انتصاب نیز قرار دارد که عکس گرفته شده به صورت کاملا غیرحرفه‌ای و خارج از قالب رسانه‌ای بوده و در نهایت همین عکس بر روی سایت روابط عمومی دانشگاه آزاد نیز قرار گرفت که همین دسترسی برخی رسانه‌ها قبل از روابط عمومی به این حکم جای تامل دارد و می‌تواند نشان از وجود آشفتگی و حضور برخی لابی‌های پنهانی در لایه‌های مختلف دانشگاه آزاد از ریاست هیات امنا تا روابط عمومی خود دانشگاه باشد!

در این راستا می‌توان به یکی از اصول اولیه روابط عمومی که داشتن مخاطبان یکسان است، اشاره کرد؛ به این ترتیب که رسانه‌ها و روابط عمومی دارای مخاطبان یکسان که همانا مردم هستند، بوده و اگرچه ممکن است که روابط عمومی با هدف تاثیرگذاری خاص، مخاطبان خود را به طبقات مختلف تقسیم کرده و دایره و شعاع پیام آن محدودتر از رسانه‌ها باشد، اما در حوزه ارتباط با رسانه‌ها می‌توان این مقوله را به نحوی تنظیم کرد که با قرار دادن خبر در اختیار تمام رسانه‌ها این امکان برای همه افراد جامعه که مخاطب یک خبرگزاری خاص هم نیستند، به منظور دستیابی به‌موقع و دقیق به خبر فراهم شود.

در پایان، ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که درک مشـترک انتظـارات و محدودیت‌های رسانه‌ها و روابط عمومی و پذیرش این مهم که رکن اصلی اطلاع‌رسانی و پذیرش آن از سوی مخاطبان در گرو «اعتمادسازی» است، می‌تواند در جهت تعمیق مناسبات سـالم، سـازنده و بـه دور از مسـائل حاشـیه‌ای، همکـاری دامنه‌داری را فراهم کند که ایجاد این بستر و تحقق آن از وظـایف و رسـالت‌هـای خطیر روابط عمومی است.

*آنومی؛ به معنای فقدان هنجار یا بی‌هنجاری اطلاق می‌شود؛ این لغت به معنی عدم وابستگی شخص و جامعه است که به چندپاره شدن جامعه می‌انجامد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا