کد خبر : 61443 دوشنبه 26 تیر 1396 - 09:10:45
کدگذاری-یک-فیلم-در-داخل-دی‌ان‌ای-یک-باکتری

گام مهمی در حوزه ذخیره‌سازی اطلاعات

کدگذاری یک فیلم در داخل دی‌ان‌ای یک باکتری

دانشمندان دانشگاه هاروارد با استفاده از تکنیک ویرایش‌ ژن موسوم به CRISPR-Cas مجموعه‌ای از تصاویر و یک فیلم گیف را در داخل دی‌ان‌ای باکتری E. Coli کدگذاری کردند.

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، تیم‌های علمی سال‌هاست تصاویر و اطلاعات اساسی را در داخل باکتری‌ها کدگذاری می‌کنند اما کدگذاری یک فیلم نشان‌گر گام مهمی در حوزه ذخیره‌سازی است.

محققان مدعی‌اند در آینده، این موفقیت به آنها در استفاده از باکتری‌ها به عنوان دوربین‌های ویدیویی ریز و همچنین شکار اطلاعات در نقاطی کمک می‌کند که انسان‌ به آن‌ها دسترسی ندارد.

"ست شیپمن" (Seth Shipman)، دانشمند علوم اعصاب دانشگاه هاروارد و رهبر ارشد این پروژه، گفت: چنانچه باکتری‌ها را وادار کنیم مانند یک دوربین اطلاعات جمع‌آوری کنند و سپس این داده‌ها را در ژنوم‌های آن‌ها ذخیره کنیم، می‌توانیم به انواع کاملا جدیدی از اطلاعات دست یابیم.

دی ان ای از اجزای مولکولی تشکیل شده که حامل کدهای ژنتیکی برای حیات‌اند و همچنین ابزاری عالی برای ذخیره‌سازی اطلاعات هم به شمار می‌آید. شیپمن و تیم علمی‌اش از تکنیک نسبتا جدید ویرایش ژن به نام CRISPR-Cas و از دو پروتئین برای جاسازی اطلاعات در داخل دی‌ان ‌ای باکتری E. Coli  بهره بردند.

دانشمندان هم‌اکنون می‌توانند داده‌های شکار شده توسط باکتری را کدگذاری و آپلود کنند و در نهایت بخوانند درست مانند زمانی که یک دوربین سینما نه تنها قادر به بازگویی آنچه رخ داده بلکه مدت‌زمان رویداد است.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature منتشر شد.