مطالعه جریان اقیانوس‌ها

به گزارش سیناپرس به نقل از اسپاش، با توجه به اینکه اقیانوس‌ها به زندگی ما بر روی زمین تسلط داشته و آب‌وهوا را در کنترل خود دارند. چند سالی است که محققان از طریق اطلاعات دریافت شده از ماهواره، تغییرات اقیانوسی را به‌طور مداوم تحت نظارت و بررسی قرار می‌دهند. با اندازه‌گیری زمینه‌های متفاوت از اقیانوس‌ها همچون اندازه‌گیری پارامترهای فیزیکی مانند دما، شوری، جرم به وسیله تغییر در میدان گرانشی، ارتفاع اقیانوس و رنگ آن در نور مرئی می‌توان اطلاعات و داده‌های بسیاری جمع آوری کرده و به بررسی و مطالعه برروی آن پرداخت. شاخص رنگ اقیانوس نشان می‌دهد که چگونه اقیانوس خود را با تغییرات مختلف، هماهنگ و سازگار می‌کند .

گام‌های جدید مطالعاتی با تصاویر حرارتی

تصاویر حرارتی ماهواره‌ای از سطح دریا، داده‌های ارتفاعی و داده‌های رنگی اقیانوسی می‌توانند به‌طور همزمان برای شناسایی جریانات و ساختارهای گردابی در اقیانوس‌ها به کار برده شوند. در این بین تصاویر حرارتی جایگاه قابل توجهی در بین محققین داشته است. ویژگی اصلی این تصاویر سنجشی اندازه‌گیری منظم و در دسترس بودن وسیع آن‌ها می‌باشد، به گونه‌ای که این داده‌های منظم مکانی و زمانی  باعث شناسایی تکمیلی فرآیندهای اتمسفری و اقیانوسی می‌شود.
همچنین  پردازش این تصاویر حرارتی و پویا از سطح اقیانوس، به منظور کشف جابجایی کلی جریانات اقیانوسی، حرکت ابر و یا برای مشخص کردن ساختارهای  جبهه‌های دریایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. در این راه و برای کسب تصاویر حرارتی سطح دریا و اصلاح ان‌ها از سنجنده‌هایی همچون توپکس-پوزیدون TOPEX/POSEIDON (قدرت تفکیک نزدیک به 7 کیلومتر) استفاده می‌شود.گفتنی است جریان‌های آبی که در عمق اقیانوس‌ها وجود دارد، به سبب تفاوت چگالی آب در نقاط مختلف شکل می‌گیرد که این تفاوت چگالی خود ناشی از تغییر دما و میزان شوری آب است.