بازسازی چهره مردی از قرن چهارم میلادی

باستان شناسان موفق به بازسازی دیجیتالی چهره یک مرد متعلق به گروه مردمان غیر سلتی انگلیس  (Pict)  شده اند که بقایای جسد وی در ارتفاعات منطقه پرتشایر (Perthshire) کشف شده بود. در سال 1986 میلادی باستان شناسان موفق به کشف یک محوطه تدفینی بزرگ در در نزدیکی شیب یک پل واقع در  منطقه‌ Blair Atholl شدند که طی آن بقایای اسکلت یک مرد 40 ساله نیز به دست آمد.

این محوطه تدفینی در دهه 80 میلادی کشف شده و بیشتر فعالیت های میدانی نیز در همان زمان انجام شد. پس از آن بسیاری از کارشناسان و متخصصین محلی در صدد انجام پژوهش های بیشتری در این زمینه بودند. در این میان یکی از مهمترین بحث ها، بازسازی چهره فرد مورد نظر محسوب می شد.

تجزیه و تحلیل های اولیه و مطالعات انجام شده حاکی از آن بود که این مرد زندگی پر مشغله و سرشار از کارهای طاقت فرسائی را پشت سر گذاشته و در بازه زمانی سال های 340 تا 615 میلادی زندگی می کرده است. این موضوع به جهت تبار شناسی دارای اهمیت زیادی بوده و از این مقبره به عنوان قدیمی ترین تدفین مربوط به گروه مردمان غیر سلتی انگلیس  یاد می شود.

در حال حاضر موسسه باستان شناسی GUARD در گلاسکو و یک پژوهشگر کارشناس پزشکی قانونی به نام هایلی فیشر (Hayley Fisher) اقدام به بازسازی دیجیتالی چهره این مرد کرده اند که طی نمایشگاه اخیر موزه پرت و گالری مربوط به آن نمایش داده می شود.

این محوطه تدفینی در دهه 80 میلادی کشف شده و بیشتر فعالیت های میدانی نیز در همان زمان انجام شد. پس از آن بسیاری از کارشناسان و متخصصین محلی در صدد انجام پژوهش های بیشتری در این زمینه بودند. در این میان یکی از مهمترین بحث ها، بازسازی چهره فرد مورد نظر محسوب می شد.

سرپرستی این تیم تحقیقاتی بر عهده باستان شناسی به نام باب ویل (Bob Will) قرار دارد که درباره این موضوع گفت: «این محوطه تدفینی در دهه 80 میلادی کشف شده و بیشتر فعالیت های میدانی نیز در همان زمان انجام شد. پس از آن بسیاری از کارشناسان و متخصصین محلی در صدد انجام پژوهش های بیشتری در این زمینه بودند. در این میان یکی از مهمترین بحث ها، بازسازی چهره فرد مورد نظر محسوب می شد. ما از مسئولان مرکز محیط تاریخی اسکاتلند درخواست کمک کردیم و آن ها بودجه ای را به مناسبت سال 2017 که سال تاریخ، محوطه های تاریخی و باستان شناسی تعیین شده بود در اختیار ما قرار داده و ما از دو سال پیش این تحقیقات را آغاز کردیم.»

پژوهشگران برای بازسازی چهره این مرد باستانی از جمجمه وی بهره برده و ویژگی های مختلف آن را مورد مطالعه قرار دادند. این موضوع آن ها را قادر به شناسائی موارد مختلفی از ویژگی های صورت این مرد از جمله چانه ای پهن و ابروهایی برجسته کرد.

در حال حاضر باستان شناسان در حال مطاله دی ان ای و تجزیه و تحلیل ایزوتوپ های موجود در این نمونه استخوانی بوده و تلاش می کنند اطلاعات بیشتری از وی به دست آورده و کشف کنند که این مرد باستانی اصالتا به کدام منطقه تعلق دارد.

باب ویل در ادامه توضیحات خود در این رابطه گفت: « ما در این تحقیقات با باستان شناسان دانشگاه آبردین (University of Aberdeen) همکاری کرده و قصد داریم  ایزوتوپ های موجود در نمونه های استخوانی را آنالیز کرده و اطلاعات بیشتری درباره وضع سلامت و بهداشت و محلی که این مرد به ان تعلق دارد پیدا کنیم. به این ترتیب پژوهشگران قادر به شناسائی خط مهاجرت و محل تولد وی خواهند بود. ما امیدواریم که این طرح طی شش تا هشت ماه آینده شروع شود.»

از دیگر اقدامات پژوهشی که در این رابطه در حال انجام است، بررسی میدانی و نقشه برداری منطقه با توجه به عوارض جغرافیائی آن بوده و مردم محلی نیز همکاری خوبی با باستان شناسان داشته و به ان ها اجازه حفر گمانه های آزمایشی در باغ هایشان را داده اند.

 

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: dailyrecord

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا