آینده ملت ها با بکارگیری ماهواره رقم خواهد خورد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، محسن بهرامی در آیین افتتاحیه کارگاه آموزشی طراحی دقیق ماهواره مکعبی ایرانی که با حضور 7 تیم دانشجویی از دانشگاه های کشور در محل دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تبریز برگزار شد افزود: برای دست یابی به فناوری در عرصه های مختلف باید از متخصصان داخلی و بین المللی و تجربه آنها بهره برد، اما در کنار آن نباید از دانش جوانان و شجاعت، نشاط و توانایی آنها غافل شد.
وی خطاب به تیم های شرکت کننده در این مراسم گفت: آینده در اختیار شماست، پس آن را بسازید زیرا این حس سازندگی کشور از شروع تحصیل در شما وجود داشته و با ورود به دانشگاه، رنگ جدی تر و علمی تر گرفته است، پس از تمام توان خود برای ورود به جهان فناوری استفاده کنید.
رییس سازمان فضایی ایران افزود: این مسابقه ماهواره ای با هدف جذب نیروهای متخصص و علاقمند برای ورود به عرصه تحقیقات فضایی، ایجاد بستر مناسب علمی برای دانشجویان و پرداختن دانشجویان به بحث های فناورانه طراحی شده و کوچک و کم هزینه بودن از ویژگی های آن است.
رییس دانشگاه تبریز نیز در این مراسم، دانشگاه تبریز را امتداد آموزش عالی ربع رشیدی عنوان کرد و گفت: حدود 700 سال پیش در تبریز، دانشگاه ربع رشیدی وجود داشت که 6 هزار دانشجو در آن از کشورهای مختلفی همچون مصر، هند و ژاپن در رشته های مختلف مشغول تحصیل بودند و در کتابخانه این دانشگاه بالغ بر 400 هزار کتاب موجود بود.
محمدرضا پور محمدی افزود: در همین راستا، دانشگاه تبریز رشد علمی خوبی را در سال های اخیر داشته است و به عنوان مثال، در بخش پژوهش و رشد تولیدات علمی، رشد مناسبی داشته ایم و متوسط سرانه مقاله علمی اعضای هیات علمی این دانشگاه نیز، 3 عنوان به ازای هر نفر رسیده که موفقیت خوبی است.
وی با بیان اینکه در دنیای امروز، دانشگاهی موفق است که علاوه بر تولید علم، بتواند آن را تبدیل به ثروت کند، اظهارکرد: پس، مقاله برای مقاله موضوعیت خود را از دست داده است و تجاری سازی و تبدیل ایده به ثروت، اولویت دانشگاه ها به خصوص دانشگاه تبریز است.
رییس دانشگاه تبریز همچنین تسهیل در تاسیس شرکت های دانش بنیان را از ظرفیت و فرصت های مهم موفقیت دانشجویان در امور فناورانه عنوان کرد و گفت: متاسفانه مراحل تاسیس شرکت های دانش بنیان بسیار مسیر دشواری است و ایده داشتن، تبدیل آن به پیش رشد و سپس روند رشد و رسیدن به حد دانش بنیان مراحلی بسیار پیچیده است که متولیان امر باید فکری برای تسهیل این امر کنند.
بر اساس این گزارش، ماهواره های مکعبی، ماهواره های دقیق و پرتوان در ابعاد کوچک هستند که با نگاه به آینده طراحی می شوند و مسابقه اولین دوره طراحی دقیق ماهواره مکعبی ایرانی با حضور تیم هایی از دانشگاه های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، خواجه نصیر، تبریز، صنعتی مالک اشتر، کاشان و صنعتی سیرجان همزمان با روز فناوری فضایی، در 14 بهمن ماه 94 و با اعلام ریاست سازمان فضایی آغاز شده و هم اکنون در میانه فاز طراحی دقیق است و تیم های حاضر در این فاز تا آخر شهریورماه فرصت دارند تا اسناد طراحی دقیق خود را آماده کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا