طراحی دقیق مسابقه دانشجویی تاسوارۀ ایرانی

تاسواره، معادل فارسی کیوب‌ست (CubeSat) است و به نوعی از ماهواره‌های کوچک گفته می‌شود که متشکل از واحدهای مکعب‌شکل در ابعاد ۱۰×۱۰×۱۰ هستند. به بیان دیگر، تاسواره‌ها ماهواره‌هایی هستند متشکل از واحدهای ساختاری مکعبی که بتوان آن‌ها را درون یک خشاب با قابلیت یکپارچه‌سازی با سامانۀ پرتابگر جانمایی کرد و به آسانی در مدار قرار داد. با تقسیم‌بندی انجام گرفته بر اساس وزن، تاسواره‌ها بسته به این که از چند واحد تشکیل شده باشند جزء پیکوماهواره‌ها یا نانوماهواره‌ها دسته‌بندی می‌شوند.

تاسواره‌ها معمولاً با ابزاری در ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار قرار داده می‌شوند و یا به صورت محمولۀ ثانویه در کنار محمولۀ اصلی در پرتاب ماهواره‌های بزرگ‌تر در مدار قرار می‌گیرند. در دهۀ اخیر، تاسواره‌ها زمینه‌ساز پیشرفت‌های مهمی در زمینه علوم مختلف مانند فیزیک فضایی و خورشیدی، شاخه‌های زمین‌شناسی و سنجش از دور و زیست‌شناسی بوده‌اند.

 

سازمان فضایی ایران، هم‌اکنون در حال برگزاری دور دوم کارگاه آموزشی فاز طراحی دقیق مسابقه دانشجویی ماهواره مکعب (تاسواره) ایرانی، به مدت ۳ روز به میزبانی دانشگاه تبریز است. در این کارگاه، بالغ بر ۷۰ دانشجو از ۷ دانشگاه کشور شرکت کرده‌اند.

این مسابقۀ دانشجویی که در تاریخ 14 بهمن‌ماه 94 و همزمان با روز فناوری فضایی آغاز شده است، در حال حاضر در اواسط فاز طراحی دقیق است. در این فاز، ۵ تیم حضور دارند که باید تا انتهای شهریورماه سال جاری، اسناد طراحی دقیق خود را آماده کرده و ارائه دهند.

تیم‌های «سوتاک» از دانشگاه صنعتی شریف، «ماهواره مکعبی امیرکبیر» از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، «پلوتون» از دانشگاه صنعتی مالک اشتر، «تبریزست» از دانشگاه تبریز و «نصیر1» از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، پنج تیم شرکت‌کننده در این مسابقات هستند.

هدف اصلی از برگزاری این کارگاه، آشنایی تیم‌های شرکت‌کننده با مفاهیم و محتوای فاز طراحی دقیق است. در این کارگاه مباحث مختلف فنی از قبیل طراحی سازۀ ماهواره، مونتاژ بوردهای الکترونیکی، مخابرات فضایی و مواردی دیگر در ارتباط با فناوری طراحی و ساخت کیوب‌ست‌ها بررسی و تحلیل می‌شود.

 

غزال غضنفری

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا