ریاضی چگونه در زندگی روزمره به ما کمک می کند؟

الن پترس، نویسنده اصلی این مطالعه و استاد روانشناسی دانشگاه ایالتی اوهایو گفت: بهبود مهارت های ریاضی به دانشجویان در خارج از کلاس درس نیز کمک می کند. این مطالعه نشان داد که دانستن نحوه استفاده از اعداد برای هر فردی مهم است، حتی اگر فکر کنید که از ریاضی در زندگی روزمره استفاده نمی کنید.

در این مطالعه 221 دانشجو در یک دوره آمار روانشناسی در دانشگاه اوهایو شرکت کردند. بسیاری از دانشجویان بدلیل درس ریاضی، علاقه ای به شرکت در این دوره نداشتند، اما مجبور به گذراندن این دوره بودند.

پژوهشگران این مسأله را مورد بررسی قرار دادند که آیا مداخله روانشناختی موسوم به تأیید ارزش ها (values affirmation) می تواند به دانشجویان برای موفقیت در این دوره آموزشی کمک کرده و کار با ریاضیات را برای آنها آسان تر کند؟

محققان امیدوار بودند که این مداخله، دارای اثر گلوله برفی (snowball effect) بوده (و نتیجه بزرگتری را رقم بزند) و به دانشجویان در بخش های دیگر زندگی که حساب و ریاضی در آنها اهمیت دارد، کمک کند.

در ابتدای دوره، دانشجویان آزمون تأیید ارزش ها را انجام دادند. فهرستی شامل 6 ارزش (روابط با خانواده و دوستان، ارزش های معنوی / مذهبی و علم / دستیابی به دانش) به دانشجویان داده و از آنها خواسته شد که براساس اهمیت، این ارزش ها را رتبه بندی کنند.

نیمی از دانشجویان در مدت زمان 10 تا 15 دقیقه، مهمترین ارزش های مدنظر خود را رتبه بندی کردند. نیم دیگر دانشجویان – گروه کنترل – کم اهمیت ترین ارزش ها را فهرست بندی کردند. از دانشجویان خواسته شد که درست قبل از اولین امتحان، این ارزش ها را برای بار دوم رتبه بندی کنند.

این تمرین ساده با اثرات مثبتی همراه بود. محققان دریافتند، دانشجویانی که در آزمون تأیید ارزش ها شرکت کردند، در پایان دوره عملکرد بسیار بهتری در آزمون های مهارت های محاسباتی (numeracy skills) داشتند، اما در گروه کنترل این مسأله مشاهده نشد.

به گفته محققان، تأیید ارزش ها به دانشجویان یادآوری می کند که چه کسی هستند و چه چیزهایی برای آنها در زندگی از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ همین مسأله به آنها کمک می کند که استرس کمتری در درس ریاضی داشته باشند و بتوانند به موفقیت های ابتدایی در کلاس دست پیدا کنند.

این موفقیت های ابتدایی دارای اثر گلوله برفی بوده و باعث می شود که آنها سخت تر و بیشتر تلاش کرده و به موفقیت های بیشتری دست پیدا کنند که باعث ایجاد چرخه موفقیت خواهد شد.

نتایج این مطالعه در مجله PLOS ONE منتشر شد.

منبع: phys.org