اندازه‌گیری ابعاد نانوذرات با تجهیزات پرتونگاری بومی

با توجه به پیشرفت‌های اخیر در فناوری نانو و تولید نانوذرات با ابعاد مختلف، اندازه‌گیری و تعیین توزیع ابعاد تولیدشده یک امر ضروری در این صنعت است.

بر این اساس محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان طراحی، ساخت و توسعه فناوری را در زمینه تجهیزات و دستگاه‌های آزمایشگاهی برای اندازه‌گیری ذرات نانو در دستور کار تحقیقاتی خود قرار داده‌اند. بر این اساس تولید تجهیزات پرتونگاری و اندازه‌گیری در حوزه‌هایی چون لیزر، اپتیک، اسپکتروسکوپی، نانوتکنولوژی، پلاسما، زیست فناوری و تکنیک خلاء از اقداماتی است که برای تامین نیاز این صنایع به تجهیزات آزمایشگاهی دقیق صورت گرفته است.

طراحی و ساخت دستگاه سنجشگر ابعاد ذرات (Particle Size Analyzer) یکی از دستگاه‌های تولیدی این محققان است که در زمینه اندازه‌گیری ابعاد ذرات نانو کاربرد دارد.

در روش‌های متداول برای تعیین ابعاد نانوذرات از دستگاه‌های تصویربرداری TEM و SEM بهره‌گیری می‌شود که این روش‌ها با چالش‌هایی چون هزینه‌های بالا و همچنین عدم دسترسی آسان به آن مواجه هستند، اما در این روش چالش‌های موجود رفع شده است.

با استفاده از پراکندگی دینامیکی نور، می‌توان بطور تقریبی ابعاد ذرات و توزیع آنها را برآورد کرد و این روش بر پایه پراکندگی دینامیکی نور توسط ذرات نانو معلق در مایع است.

دستگاه سنجشگر ابعاد ذرات با جمع‌آوری سیگنال‌های حاصل از برخورد فوتون‌های پراکنده و تبدیل سریع آن قادر خواهد بود توزیع ابعاد نانوذرات معلق در مایع را محاسبه کند.