صرف 70 درصد منابع برای ایجاد زیرساخت‌های پژوهشی

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، دومین جشنواره "دانش آموختگی دوره‌های دکتری پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با حضور مسؤولان وزارت بهداشت و با شرکت ۱۰۴ تن از دانش‌آموختگان برگزیده دکتری پژوهشی دانشگاه‌های تحت پوشش این وزارت‌خانه،  به میزبانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سالن اجتماعات شهید احمدی روشن این دانشگاه برگزار شد.

دکتر رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مراسم ضمن تبریک به تمامی دانش‌آموختگان دکتری پژوهشی، اظهار کرد: افقی که برای ۲۰ سال آینده پیش‌بینی می‌کنیم، به سمت پزشکی دقیق است تا بر اساس آن، حیطه درمان گسترش یابد.

وی افزود: هم‌اکنون چون ۵۰ درصد سرطان‌ها را تشخیص می‌دهیم، می‌توانیم درمان کنیم و در ۱۵ یا ۲۰ سال آینده به مرحله‌ای از دانش می‌رسیم که تمام سرطان‌ها تشخیص و درمان می‌شوند.

ملک‌زاده گفت: ما از تمام ظرفیت مراکز پژوهشی استفاده کردیم و هم‌اکنون سالانه حداقل یکصد متخصص حوزه پژوهشی فارغ‌التحصیل می‌شوند و با توجه به فعالیت ۷۰۰ مرکز تحقیقات مصوب در کشور که هر یک می‌توانند پنج عضو هیات علمی پژوهشی داشته باشند، ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای جذب فارغ‌التحصیلان این حوزه وجود دارد.

وی تاکید کرد: هرچند که طی چند سال گذشته توانستیم بودجه و اعتبارات بیشتر به این حوزه اختصاص بدهیم، اما همچنان باید این اعتبارات افزایش یابد و ما روی فارغ‌التحصیلان این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم.

افزایش سیستم نظام ثبت بیماری‌ها به 100 مورد

معاون تحقیقات وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه آینده برای این فارغ‌التحصیلان، روشن است، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان نیز جایگاه مناسبی برای این افراد است و حتی چه بهتر است که همه دانش‌آموختگان این حوزه، یک شرکت دانش‌بنیان تاسیس کنند؛ بخصوص که پیش‌بینی شده، نظام سلامت سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد و فارغ‌التحصیلان می‌توانند بخوبی از این ظرفیت استفاده کرده و بسیاری از تولیدات مورد نیاز جامعه را به تولید برسانند.

ملک‌زاده تصریح کرد: زیرساخت‌های مورد نیاز این فعالیت‌ها طی سال‌های گذشته وجود نداشت، ولی خوشبختانه تلاش کردیم تا با صرف ۷۰ درصد منابع برای ایجاد زیرساخت‌ها، پژوهش‌های معنی‌داری داشته باشیم.

وی به وجود حدود ۲۰ کوهورت در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: حدود ۲۴ تا ۲۵ میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری کردیم، ضمن آنکه با برنامه‌ریزی، افزایش سیستم نظام ثبت بیماری‌ها در کشور را به 100 مورد رساندیم که این زیر ساخت‌ها و امکانات، به تمامی دانش‌آموختگان برای انجام امور پژوهشی کمک می‌کند.

انتخاب داوطلبان دوره‌های دکتری پژوهشی به دانشگاه‌ها سپرده شود

وی همچنین با اشاره به اینکه قبلا گرنت مناسب نداشتیم، ولی در حال حاضر به گونه‌ای افزایش یافته که مثلا بودجه «نیماد» دو برابر شده است، خطاب به دانش‌آموختگان افزود: مقاله به تنهایی کافی نیست و باید کارهایی انجام بدهیم که باعث ارتقای سلامت جامعه شود.

ملک‌زاده به تکمیل و آغاز بکار طرح ملی «ایرانوم» که بزودی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی راه‌اندازی می‌شود و طرح «سلولهای بازیافتی» در کشور اشاره و اظهار کرد: با رشد تعداد فارغ‌التحصیلان حوزه پژوهش و با سرمایه‌گذاری در زمینه پیشرفت‌های علمی، امیدواریم یک جهش تحقیقاتی داشته باشیم و وارد عرصه مطالعات بین‌المللی بشویم.

وی در پایان با ابراز امیدواری از رفع مشکلات این حوزه، افزود: ما تمایل داریم که انتخاب داوطلبان دوره‌های دکتری پژوهشی نیز به دانشگاه‌ها سپرده شود چرا که نمی‌توان این کار را از طریق کنکور انجام داد.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در پایان این مراسم ضمن اهدای هدیه به ۱۰۴ دانش‌آموخته دوره دکتری پژوهشی سراسر کشور، مسؤولان وزارت بهداشت به دو تن از برترین دانش‌آموختگان این دوره به نام‌های دکتر پانته آ ناظری از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دکتر میثم مقبلی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هدایای ویژه‌ای اعطا کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا