طرح ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست

طرح پیشنهادی ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست با عنوان "ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست" در جلسه شورای عالی انرژی کشور  به منظور توجیه اقتصادی در بخش عمده انرژی و هموار کردن راه فعالیت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان در شورای عالی انرژی کشور تصویب شد. 

طرح تدوین‌شده به این صورت بود که اگر کسی یا شرکت خدمات انرژی با سرمایه‌گذاری در یک بخش با تعرفه پائین انرژی (مانند بخش خانگی و مؤسسات آموزشی و صنایع) بتواند در مصرف حامل‌های انرژی صرفه¬جوئی کند قادر شود انرژی صرفه¬جوئی شده را به بخش‌های با تعرفه انرژی بالا (مانند پتروشیمی یا ایستگاه‌های گاز فشرده) در چارچوب بازار بورس انرژی عرضه کند. 

اجرای طرح مصوب سبب خواهد شد بخش عمده پتانسیل صرفه‌جوئی انرژی دارای توجیه اقتصادی در سطح فعلی قیمت‌های انرژی (بدون افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی برای مصرف‌کننده نهائی) باشد و این امر زمینه را برای فعالیت بخش خصوصی، به‌ویژه شرکت‌های خدمات انرژی، هموار نماید. برآورد کارشناسی حاکی از آن است که گردش مالی بخش خصوصی در بازار بهینه¬سازی انرژی در حدود 230 هزار میلیارد ریال در سال خواهد بود.

اجرای طرح "بازار بهینه‌سازی انرژی و محيط‌زیست" در چارچوب بازار بورس انرژی، فعال‌سازی شرکت‌های خدمات انرژی، جذب منابع بخش خصوصی برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی انرژی، توسعه همکاری‌های بین‌المللی برای فعال کردن بازار بهینه‌سازی انرژی و محيط‌زیست از جمله اموری است که در حال حاضر در دستور کار ستاد بهینه‌سازی انرژی و محيط‌زیست قرار دارد.

بر اساس این گزارش، درپی رایزنی‌های متعدد با وزارت نفت، شرکت بهینه¬سازی مصرف سوخت، سازمان برنامه‌وبودجه، وزارت نیرو وساتبا پیشنهاد اجرائی مورد بحث مورد تائید قرار گرفت و طرحی تحت عنوان "ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی و محيط‌زیست" در آذرماه 1395 از طرف معاونت علمی و فناوری (ستاد بهینه‌سازی انرژی و محيط‌زیست) به دبیرخانه شورای عالی انرژی کشور جهت تصویب ارسال شد. علت ارسال طرح به شورای عالی انرژی کشور آن بوده که بنا به ماده 5 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی عالی‌ترین مرجع سیاست‌گذاری انرژی کشور شورای مذکور است.

توسعه فعالیت شرکت‌های خدمات انرژی سبب خواهد شد نیاز و تقاضا برای فناوری‌های نو.ین و کارآمد انرژی در کشور شکل گیرد و در پی آن فعالیت شرکت‌های دانش¬بنیان برای توسعه فناوری‌های نوین و کارآمد گسترش یابد. رشد تقاضا برای فناوری‌های با بازده بالا گسترش نیاز به دانش فنی جدید را می‌تواند در پی داشته باشد و این امر به فعال شدن دانشگاه‌ها برای تولید دانش فنی منجر خواهد شد.

 طرح پيشنهادی در 24 اسفند 1395 در کمیسیون تخصصی شورای عالی انرژی به اتفاق آرا به تصویب رسید و در جلسه کمیسیون تخصصی مورخ 29 فروردین 1396 نهایی شد و مقرر شد در دستور کار شورای عالی انرژی کشور قرار گیرد. 

بر همین اساس جلسه شورای عالی انرژی کشور در روز دوشنبه 19 تیر 1396 به ریاست معاون اول محترم ریاست جمهوری و با حضور معاون محترم علمی و فناوری، ریسات سازمان انرژی اتمی ایران، ریاست محترم حفاظت محيط‌زیست، ریاست محترم سازمان برنامه‌وبودجه، وزیر محترم نفت، وزیر محترم صنعت و معدن و بازرگانی، وزیر محترم راه و شهرسازی، معاونین محترم وزارت نیرو و نفت و سازمان و برنامه‌وبودجه تشکیل شد و طرح پيشنهادی به تصویب رسید.

لازم به توضیح است که پژوهشکده علوم و فناوری انرژی شریف از سال 1374 به‌طور فعال در تدوین سیاست‌ها و تصمیم سازی برای بهینه سازی انرژی مشارکت نموده و ستاد بهینه‌سازی انرژی و محيط‌زیست نیز براساس تجارب و فعالیت‌های پژوهشکده شکل‌گرفته و این ستاد طی موافقت‌نامه بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با دانشگاه صنعتی شریف در محل ساختمان پژوهشکده علوم و فناوری انرژی مستقر است. 

گروه‌های پژوهشی پژوهشکده (مدل‌سازی انرژی، بهینه‌سازی انرژی، فناوری‌های نوین انرژی، انرژی و محيط‌زیست) در مطالعات فنی، توسعه ایده‌های راهگشا برای حل مسائل مهم کشور، تدوین گزارش‌ها، تولید اطلاعات برای دستگاه‌های اجرائی و تصمیم‌سازی به‌طور فعال حضور و مشارکت داشته‌اند.

 

 

گزارش:نداجوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا