از شمار دو چشم یک تن کم وز شمار خرد هزاران بیش

دکتر محمود فتوحی، رئیس دانشگاه شریف، از دست دادن «پروفسور مریم میرزاخانی» را فقدان بزرگی برای جهان علم دانست و اعلام کرد که به منظور شناخت بیشتر جامعه علمی از فعالیت‌های این نابغۀ ریاضی ایران و جهان، به‌زودی مراسم بزرگداشتی در این دانشگاه برگزار خواهد شد.

او با اشاره به این موضوع که در زمان پیوستن به دانشگاه صنعتی شریف، میرزاخانی در آمریکا تحصیل می‌کرد، اظهار کرد که متأسفانه امکان ملاقات با این شخصیت برجستۀ علمی برای من فراهم نشد اما همواره تواضع و دیگر خصوصیات اخلاقی بی‌نظیر ایشان‌، زبانزد اساتید و دانشجویانی بوده است که از نزدیک او را دیده‌اند.

دکتر فتوحی این ویژگی‌های درخشان اخلاقی را در کنار کسب بزرگ‌ترین افتخارات علمی جهانی ستایش و تقدیر کرد و گفت که بدون شک جهان علم، شخصیت بزرگی را از دست داده‌ است.

او از طرف خود و جامعۀ علمی دانشگاه صنعتی شریف، درگذشت این نابغۀ ریاضی را به جامعۀ علمی جهان، دانشگاهیان دانشگاه صنعتی شریف و خانوادۀ محترم ایشان تسلیت گفت و با آن‌ها ابراز همدردی کرد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به این موضوع که پروفسور مریم میرزاخانی در طول مدت فعالیت خود در آمریکا، همیشه با این دانشگاه در ارتباط بوده و هر دفعه که به ایران می‌آمده نتایج تحقیقات و دستاوردهای علمی خود را با دانشجویان و اساتید کشور در میان می‌گذاشته است گفت که ما در حد امکانات و توان خود از نخبگان کشور حمایت می‌کنیم اما برای بهره‌مندی بیشتر از توانایی‌های آن‌ها باید تصمیمات جدی در عرصۀ دولتی گرفته شود تا حتی‌المقدور این نخبگان در کشور خودمان به فعالیت بپردازند و اگر هم از کشور خارج می‌شوند، ارتباطمان با آن‌ها حفظ شود.

دکتر فتوحی یادآور شد که بعد از دریافت جایزۀ بزرگ ریاضی «فیلدز» توسط مریم میرزاخانی، کتابخانۀ دانشکدۀ ریاضی دانشگاه صنعتی شریف به نام ایشان نام‌گذاری شده است؛ اما تأکید کرد که لازم و ضروری است به منظور بزرگداشت مقام علمی «مریم میرزاخانی» تصمیمات دیگری نیز گرفته شود.

 

 

«مریم میرزاخانی» متولد 13 اردیبهشت 1356 در تهران، برندۀ مدال طلای المپیاد جهانی در سال سوم دبیرستان بود. او بعد از اتمام تحصیلات خود در مقطع کارشناسی در دانشگاه صنعتی شریف، به دانشگاه «هاروارد» رفت و زمانی که از آن‌جا در مقطع دکتری فارغ‌التحصیل شد، به عنوان عضو هیأت علمی در دانشگاه «پرینستون» مشغول به کار شد. میرزاخانی سپس به عنوان استاد تمام در دانشگاه «استنفورد» تدریس کرد. او موفق به کسب جایزۀ «فیلدز» که یکی از بزرگترین جوایز در علم ریاضی و هم‌تراز جایزۀ نوبل است، شده است.

 

بسیاری از شخصیت‌های علمی و سیاسی کشور، وقوع این ضایعۀ بزرگ در جهان علم را تسلیت گفته‌اند :

دکتر علی لارجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی

اسحاق جهانگیری، معاون اول ریاست جمهوری

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری

معصومه ابتکار، معاون ریاست جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش

الهام امین‌زاده، دستیار ویژه ریاست جمهوری در امور حقوق شهروندی

محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

دکتر سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

دکتر سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان

بهرام قاسمی، رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه

دکتر علی‌اکبر صالحی، معاون ریاست جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری

غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات دفتر ریاست جمهوری

محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعۀ اسلامی مهندسین

 

غزال غضنفری

 

 

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا