گوگل پشه‌های ناقل بیماری را منقرض می‌کند!

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، گوگل با همکاری شرکت زیرمجموعه‌اش، "وریلی" (Verily) در پی رها کردن 20 میلیون پشه آلوده به یک باکتری خاص در شهر "فرنسو" کالیفرنیا است تا این پشه‌ها با تحت تاثیر قرار دادن حشرات مضر به مرور زمان زمینه نابودی آنان را فراهم کند.

این موضوع می‌تواند یک طرح اولیه برای یک فیلم علمی تخیلی آخرالزمانی باشد که یک شرکت فناوری 20 میلیون پشه پر از باکتری را در قلب کالیفرنیا آزاد کند!

اما کارشناسان این پروژه مدعی هستند که این می‌تواند با از بین بردن حشرات مضر و خطرناک، موجب جلوگیری از گسترش آنان، بیماری‌های خطرناکی که از پشه منتقل می‌شوند و در نهایت نجات جان انسان‌ها شود.

روش به کار گرفته شده گوگل و دیباگ برای ریشه کن کردن حشرات مضر، برخلاف روش‌های پیشرفته امروزی به مهندسی ژنتیک تکیه نمی‌کند و در عوض با استفاده از یک باکتری طبیعی حشرات را وادار می‌کند تا تخم ناقص بگذارند.

دانشمندان پشه‌ها را به این باکتری طبیعی که "ولباکیا" (Wolbachia) نامیده می‌شود، آلوده می‌کنند و اصطلاحا آنان را به حشرات مفید تبدیل می‌کنند. حالا این حشرات مفید به جنگ پشه‌های مهاجم و ناقل بیماری ملقب به "Aedes aegypti" می‌روند. پشه‌هایی که ناقل بیماری‌های خطرناکی مانند زیکا، دنگو و چیکونگونیا هستند.

پاکسازی شهر فرنسو کالیفرنیا تحت عنوان پروژه "Debug Frenso" اولین پروژه مطالعاتی در آمریکا در این زمینه است که به طور موثر حشرات مضر را استریل می‌کند.

زمانی که این حشرات استریل شده یا مفید با حشرات مضر برخورد می‌کنند دیگر قادر به تولید مثل کامل نیستند. شایان ذکر است که حشرات استریل شده همه نر هستند، چرا که پشه‌های نر توانایی نیش زدن ندارند و هنگامی که با حشرات مضر برخورد و رابطه برقرار می‌کنند، تخم‌های حاصل از این رابطه ناقص بوده و به بار نمی‌نشینند.

بنابراین به مرور زمان جمعیت این پشه‌ها روز به روز کاهش می‌یابد تا این که به طور کامل منقرض شوند.

پشه‌ها مرگبارترین موجودات روی زمین هستند، چرا که سالانه میلیون‌ها انسان را به بیماری مبتلا کرده و جان هزاران نفر را می‌گیرند.

این پروژه 20 هفته به طول خواهد انجامید و وسعت عملیاتی آن 300 هکتار خواهد بود.

"وریلی" تنها شرکتی نیست که در زمینه استفاده از روش‌های پیشرفته برای از بین بردن حشرات مضر فعالیت می‌کند، بلکه چندین شرکت دیگر نیز از هوش مصنوعی و ربات‌ها برای کمک به جامعه بشری از طریق انقراض پشه‌هایی که بیماری‌های مرگبار را منتقل می‌کنند، بهره می‌برند.

برای مثال مایکروسافت در حال آزمایش پروژه‌ای موسوم به "smart trap" است که در تگزاس آمریکا به منظور قرنطینه کردن و جمع آوری این گونه پشه در حال انجام است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا