نقش قد و وزن در ابتلا به سرطان پروستات

بر اساس نتایج به دست آمده از یک تحقیق جدید مشخص شد که احتمال ابتلا به سرطان پروستات پیشرفته و مرگ و میر ناشی از آن در مردان قد بلند و چاق بیشتر از سایر مردان است. این تیم تحقیقاتی از دانشگاه آکسفورد در بریتانیا دریافتند که اگرچه در مطالعات پیشین اعلام شده بود که اندازه قد انسان به طور عمومی نقشی در ابتلا به سرطان پروستات ایفا نمی کند اما در حقیقت خطر ابتلا به نوع کشنده سرطان پروستان با افزایش هر 10 سانتیمتر قد به میزان 17 تا 21 درصد افزایش پیدا می کند.

خطر ابتلا به نوع کشنده سرطان پروستان با افزایش هر 10 سانتیمتر قد به میزان 17 تا 21 درصد افزایش پیدا می کند. از سوی دیگر چاقی و اضافه وزن در افراد بالغ سبب افزایش 18 درصدی خطر ابتلا به انواع کشنده سرطان پروستات شده و میزان خطر ابتلا به انواع غدد سرطانی کشنده به میزان هر 10 سانتیمتر چاقی دور کمر در حدود 13 درصد افزایش پیدا می کند.

در این مطالعات همچنین نقش تاثیر گذار شاخص توده بدن نیز در رشد تومورهای بدخیم کشف شده و به خوبی مشخص شد که هر چه قد فرد بلندتر بوده و چاق تر باشد احتمال ابتلای وی به انواع کشنده سرطان پروستات بیشتر خواهد بود.

حجم و اندازه دور کمر که معمولا شاخص مناسبی برای اندازه گیری چاقی به شمار می رود در افراد بالغ سبب افزایش 18 درصدی خطر ابتلا به انواع کشنده سرطان پروستات شده و میزان خطر ابتلا به انواع غدد سرطانی کشنده به میزان هر 10 سانتیمتر چاقی دور کمر در حدود 13 درصد افزایش پیدا می کند.

دکتر آئورا پرز کورناگو (Aurora Perez-Cornago) سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با موضوع فوق اعلام کرد که شناسائی افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستان در مردان چاق و قد بلند می تواند ما را در شناخت و مطالعه بیشتر روند توسعه و رشد سرطان به ویژه چگونگی تغذیه این سلول ها و رشد آن ها یاری کند.

دکتر پرز همچنین با تاکید بر نقش مثبت داشتن اندامی متناسب در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات اعلام کرد این مساله می تواند مرگ و میر ناشی از این نوع سرطان را کاهش دهد. به باور پژوهشگران احتمالا چاقی سبب تغییر در ساختار هورمون های مردان شده و به این ترتیب شرایط برای ایجاد غدد بدخیم سرطان پروستات فراهم خواهد شد. این مساله شاید خود دلیل تفاوت انواع سرطان پروستات باشد که بر اساس وزن و قد افراد شکل می گیرند.

دکتر پرز در ادامه تاکید کرد: «اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که افزایش چربی در بدن نقشی پیچیده در ابتلا به سرطان پروستات و تهاجمی بودن آن ایفا می کند، این نتایج بر اهمیت مطالعه خطرات  سرطان پروستات و به طور جداگانه ای به مراحل و درجات مختلف آن تاکید دارد.  این مساله می توان استراتژی های ما را در پیشگیری از این بیماری بهبود بخشد اما به هر حال ما باید تحقیقات بیشتری در آینده برای شناسائی و مطالعه فاکتورهای خطرزا در این بیماری انجام دهیم.»

در این مطالعات پژوهشگران از اطلاعات مرکز پژوهشی تحقیقات اتحادیه اروپا در زمینه سرطان و تغذیه (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition) که به اختصار (EPIC) نامیده می شود استفاده کرده و در آن اطلاعات 114 هزار و 896 مرد از هشت کشور مختلف جمع آوری شد. این کشورها عبارت بودند از: دانمارک، ایتالیا، هلند، اسپانیا، سوئد، بریتانیا، آلمان و یونان. در بین افراد مطالعه شده، 7 هزار و 24 مورد سرطان پروستات وجود داشته و 726 مورد از این افراد مبتلا به نوع کشنده آن بوه و هزار و 388 نفر نیز با نوع پیشرفته این بیماری مبارزه می کردند که در مجموع 934 نفر از ان ها درگذشتند. متوسط سنی افراد فوق 52 سال بوده و شاخص توده بدنی، چاقی و اضافه وزن آن ها بررسی شد.

 شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی پزشکی بی ام سی یا open access journal BMC Medicine منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

احسان محمدحسینی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا