نخستین نانوکامپوزیت های دیر سوز در برابر آتش

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، دکتر کامبیز هدایتی افزود: این اختراع توسط اعضای هیات گروه علوم پایه دانشگاه صنعتی اراک متشکل از دکتر کامبیز هدایتی، دکتر مجتبی گودرزی و دکتر داود قنبری شهرستان ساخته شده است.
وی ادامه داد: افزایش مقاومت بالا در برابر حرارت و عدم تصاعد دود های ناشی از اشتعال از جمله مهترین ویژگی های این اختراع است و می توان از این خواص نانوکامپوزیت های پلی استایرن در صنایع مختلف اتومبیل سازی، هوافضا، پوشش ها، منسوجات، رنگ و رزین استفاده کرد.
مدیر اداره آموزش دانشگاه صنعتی اراک بیان کرد: این اختراع می تواند با معرفی نانوذرات مغناطیسی غیر سمی نسل جدیدی از دیرسوزکنندگان موثر را به عنوان جایگزین مناسبی برای دیرسوزکنندگان صنعتی که حاوی مواد آروماتیک سرطانزا و هالوژن دار هستند، باشد.
دکتر هدایتی گفت: این ترکیبات با استفاده از نانوذرات مغناطیسی موجب دیرسوز شدن پلیمر و جلوگیری از اشتعال و گسترش محیط آتش در پلیمر می شود. 
وی خاطر نشان کرد: اشکال مختلف نانوذرات و نانوساختارهای اکسید آهن با استفاده از روش های مختلف نظیر هیدروترمال در دمای نسبتا پایین تهیه شده است.
مدیر اداره آموزش دانشگاه صنعتی اراک افزود: نانوساختارها توسط آنالیزهای مانند میکروسکوپ الکترونی روبشی و عبوری شناسایی شده، سپس نانوساختارهای اکسید آهن به پلیمرها و کوپلیمرهای دارای ماتریکس استایرن اضافه شده اند.
دکتر هدایتی بیان کرد: در پایان اثر نانوساختارها بر مقاومت حرارتی و دیرسوزکنندگی نانوکامپوزیت ها توسط آنالیز گرما وزن سنجی و تست استاندارد شعله UL-94 و ضریب حداقل اکسیژن بررسی شد.
یکهزار و 400 دانشجو در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد در 19 رشته و پنج گرایش مکانیک، برق، عمران، معدن و علوم پایه در دانشگاه صنعتی اراک به تحصیل اشتغال دارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا