نخستین نانوکامپوزیت های دیر سوز در برابر آتش

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، دکتر کامبیز هدایتی افزود: این اختراع توسط اعضای هیات گروه علوم پایه دانشگاه صنعتی اراک متشکل از دکتر کامبیز هدایتی، دکتر مجتبی گودرزی و دکتر داود قنبری شهرستان ساخته شده است.
وی ادامه داد: افزایش مقاومت بالا در برابر حرارت و عدم تصاعد دود های ناشی از اشتعال از جمله مهترین ویژگی های این اختراع است و می توان از این خواص نانوکامپوزیت های پلی استایرن در صنایع مختلف اتومبیل سازی، هوافضا، پوشش ها، منسوجات، رنگ و رزین استفاده کرد.
مدیر اداره آموزش دانشگاه صنعتی اراک بیان کرد: این اختراع می تواند با معرفی نانوذرات مغناطیسی غیر سمی نسل جدیدی از دیرسوزکنندگان موثر را به عنوان جایگزین مناسبی برای دیرسوزکنندگان صنعتی که حاوی مواد آروماتیک سرطانزا و هالوژن دار هستند، باشد.
دکتر هدایتی گفت: این ترکیبات با استفاده از نانوذرات مغناطیسی موجب دیرسوز شدن پلیمر و جلوگیری از اشتعال و گسترش محیط آتش در پلیمر می شود.
وی خاطر نشان کرد: اشکال مختلف نانوذرات و نانوساختارهای اکسید آهن با استفاده از روش های مختلف نظیر هیدروترمال در دمای نسبتا پایین تهیه شده است.
مدیر اداره آموزش دانشگاه صنعتی اراک افزود: نانوساختارها توسط آنالیزهای مانند میکروسکوپ الکترونی روبشی و عبوری شناسایی شده، سپس نانوساختارهای اکسید آهن به پلیمرها و کوپلیمرهای دارای ماتریکس استایرن اضافه شده اند.
دکتر هدایتی بیان کرد: در پایان اثر نانوساختارها بر مقاومت حرارتی و دیرسوزکنندگی نانوکامپوزیت ها توسط آنالیز گرما وزن سنجی و تست استاندارد شعله UL-94 و ضریب حداقل اکسیژن بررسی شد.
یکهزار و 400 دانشجو در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد در 19 رشته و پنج گرایش مکانیک، برق، عمران، معدن و علوم پایه در دانشگاه صنعتی اراک به تحصیل اشتغال دارند.