ISO2025 نشان استاندارد مخصوص ربات ها

 به گزارش سیناپرس، به نقل از فردا نما،دنیایی که در آن رباتهایی نه صرفا مکانیکی, بلکه رباتهایی با هوش مصنوعی, انجام بسیاری از کارها را عهده دار می‌شوند. چنین فرآیندی موجب شکل گیری الزاماتی در مدیریت کارخانجات و واحدهای تولیدی خواهد شد (البته کارخانجاتی متفاوت و متاثر از پرینترهای سه بعدی که در دو تحلیل تولید بدون کارخانه و تولید صرف در همین سایت بدان پرداخته شده است). اوج این تحول را در خبر مربوط به ویدئو “ اگر ربات شما مرتکب قتل شودشما باید زندان بروید؟”  می توان دید.آنجا كه یكی از مدرسان خبره دانشگاه استنفورد (جری کپلن، متخصص و كارآفرین صنعت رایانه) می گوید:

“شبیه به اتومبیل‌ها، برای ربات‌ها و هوش‌های مصنوعی پیشرفته نیز نیاز به وضع قوانین جدید وجود دارد؛ تا بتوان میزان مسئولیت و پاسخگویی صاحبان آن‌ها را مشخص کرد. وضع این قوانین نیاز به گرفتن تصمیمی اخلاقی دارد: اگر رباتی رفتار نادرستی انجام دهد، چه کسی مقصر است؟ نمونه‌هایی از دستورات و تبعات برای عملکرد ربات‌ها وجود دارد که نمی‌توان آن تبعات را برای دیگران در نظر گرفت. برای مثال، می‌توان از شرکت‌ها شکایت کرد اما نمی‌توان از افرادی که زیرمجموعه‌ی شرکت‌ها هستند شکایت کرد.”

او نهایت نتیجه می گیرد كه لازم است قوانینی وضع شود، که بتوان با استناد به آن‌ها، ربات‌ها و برنامه‌نویسان ربات‌ها ( و شاید حتی خود ربات‌ها) را در صورت لزوم به دادگاه کشاند. اگر بخواهیم تاثیر این تحولات را در حوزه استانداردهای بین المللی سری ایزو بررسی كنیم به دوشاخه اصلی می رسیم:

۱- سری استانداردهای مورد اشاره در ابتدای این تحلیل، ویرایشی اساسی خواهند داشت و تلفیقی از انسان و ربات را در نظر خواهند گرفت. پیش فرض تدوین همه این استانداردها کارخانجاتی است که کماکان انسان نیروی تولیدی آن است. استانداردهای محیط زیستی با حضور ربات‌هایی که می توانند حجم بالاتری از آلاینده های محیط کار را تحمل کنند (به ویژه در صنایع معدنی و شیمیایی) تغییر کرده و قطعا ISO14000 ویرایشی اساسی خواهد داشت. همچنین الزامات ایمنی كاركنان در OHSAS18000 سخت گیرانه تر خواهد شد و تا جایی كه ممكن باشد، از سپردن كارهای زیان آور به انسان، جلوگیری خواهد شد. در حوزه ISO 9000 نیز انتظار رعایت سطح كیفی استاندارد به شكل دقیقتری وجود خواهد داشت. مكانیزه شدن ایستگاه های تولیدی و نیز افزوده شدن هوش مصنوعی موجب انتظار برای یكنواخت تر شدن كیفیت تولیدات شده و میزان سخت گیری بیشتری در اعطای گواهینامه خواهند داشت.

۲- استانداردی جدید در حوزه مدیریت عملکرد ربات‌ها تدوین و عرضه خواهد شد. این استاندارد امنیت عملکرد و چارچوب استفاده از ربات‌های هوشمند را مدون خواهد کرد. استانداری كه به نظر می رسد ISO 26000 (مربوط به مسئولیت اجتماعی) را هم تحت تاثیر قرار داده و جنبه هایی جدید از مسئولیت اجتماعی مدیران و برنامه نویسان را تعریف كند.

روند فزاینده کاربرد ربات‌ها, احتمالا ظرف ده سال آینده (تا پایان سال ۲۰۲۵), بشر را ملزم به تدوین این استاندارد جدید خواهد کرد.  از همینرو فعلا نام فرضی ISO2025 را برای آن برگزیده ایم. امسال (۲۰۱۶)  را با ویرایشی جدید از ISO9000 شروع کردیم و احتمالا سال ۲۰۲۶ را  در حالی شروع خواهیم کرد که اولین ویرایش استاندارد ISO2025  رونمایی شده است. اتفاقی كه فردا نما آن را ده سال قبل پیش بینی كرده است. آینده اینجاست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا