درمان بهینه ام اس با تغییر دوز مصرف natalizumab

در تحقیقاتی که  توسط محققان در مرکز مراقبت گسترده بیماران مبتلا به ام اس تحت عنوان زبان NYU انجام گرفت نشان داده شد که افزایش طول مدت استفاده از داروی  natalizumab از چهار هفته به هشت هفته باعث بروز تاثیرات مثبت در این بیماران می شود و هیچ تاثیر جانبی مضری هم نخواهد داشت.

بر اساس تحقیقاتی که به راهبری ژویست ریرسون (Zhovtis-Ryerson) در زمینه مدت زمان استفاده از داروی Natalizumab انجام گرفت، این دارو بر روی میزان فعالیت بیماری هم تاثیرات مهمی را داشت. داروی Natalizumab یک ماده تزریقی است که تحت عنوان یک پادتن مونوکونال شناخته می شود که برای کاهش علائم ام اس و ممانعت از  حمله و شدت یافتن ناگهانی این بیماری و بدتر شدن ناتوانی های بیمار به کار می رود. این دارو معمولا هر چهار هفته به میزان 300 میلی گرم تجویز می شود.

اما مصرف این دارو به مدت بیش از دو سال ممکن است باعث ایجاد خطرات و تاثیرات جانبی مضر و نهفته ای تحت عنوان PML (عفونت مغزی غیر قابل درمانی که ناشی از ویروس JC است و در بیش از یک سومبیماران مصرف کننده natalizumab رخ می دهد) شود.

دکتر ریرسون در این باره توضیح می دهد: «هنوز هم دقیقا نمی دانیم که آیا این دارو پس از افزایش میزان مصرف آن تاثیرات مثبت خود را از دست می دهد یا خیر. مطالعه ما نشان داد که درمان بیماران با استفاده از دوز بالای داروی natalizumab به اندازه درمان با میزان استاندارد این دارو امن است و برای بیماران خطری در پی ندارد. این امر در عین حال باعث می شود که بیماران درمانی را دریافت کنند که موثرتر است و در عین حال تعداد تزریق کم تری دارد و میزان خطر ابتلا به بیماری PML هم در آن کم تر است.»

ریرسون و هم کارانش سعی کردند تا میزان امنیت و تاثیر دوز های مختلف این دارو را با هم مقایسه کنند.آن ها 1078 بیماری که میزان استاندارد این دارو را در مدت چهار هفته دریافت می کردند را با 886 بیمار که میزان افزایش یافته این دارو را به صورت سه روز در طول چهار هفته یا پنج روز در مدت 8 هفته دریافت می کردند، مقایسه کردند.

محققان دریافتند که با افزایش برنامه زمانی مصرف این دارو به 5 یا 8 هفته، در 65 درصد بیماران هر دو گروه میزان اثر گذاری این دارو را تغییر نمی کند و در عین حال در عکس برداری هایی که از این بیماران انجام شد نیز آسیب های جدیدی مشاهده نشد. لازم به ذکر است که در گروهی که میزان افزایش یافته این دارو را مصرف می کردند هیچ موردی از PML گذارش نشد این درحالی است  که در گروه دیگر شاهد دو مورد از این بیماری بود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا