درمان سرطان خون با کمک سلول های بنیادی

دختری که تنها 9 سال داشت که به سرطان مغز استخوان با ریسک بالا مبتلا شده بود، زمانی که پزشکان در پیدا کردن مغز استخوان و سلول بنیادی برای پیوند زدن به او شکست خوردند ، به منظور نجات جان این دختر به سلول های بنیادی که از بند ناف های اهدا شده گرفته شده بود روی آوردند .

جینا گیبسون که هم اکنون 12 سال دارد به صورت مداوم دچار سرما خوردگی می شد و احساس مریضی می کرد.  به دلیل همین علائم بود که مادر وی او را نزد پزشک متخصص برد و بنابر علائم، پزشک مربوطه به سرعت متوجه وخامت اوضاع شد.  مادر این دختر در این باره می گوید: «من هیچ وقت این کلمات  را فراموش نمی کنم.  دکتر ما او را می شناخت و رو به جینا کرد و به او گفت که تو خوب به نظر نمی رسی. »

بعد از مجموعه ای از آزمایش ها گفت پزشک معالج به آنها گفت که مستقیم به اتاق فوریت ‌های ویژه در بیمارستان  کودکان سیاتل بروند  زیرا جینا مبتلا به سرطان خون از نوع حاد شده بود و تقریبا باید بلافاصله مورد شیمی درمانی قرار می گرفت.  مادر این کودک در ادامه سخنان خود در این باره گفت : «شما با این نوع سرطان نباید به خانه بروید. با این کار هیچ چیز درست نمی شود. درمان های شیمیایی که آنهابر روی بدن استفاده می کنند سیستم ایمنی بدن شما را از بین می برد.»

در حدود یک ماه جینا مجبور بود با خانواده اش که امیدوار بودند آزمایش ها بعد از اولین درمان او نشان خواهد داد که داروی بکار گرفته شده بر روی او عمل کرده است، در بیمارستان بماند اما یک ماه بعد دکتر ها به خانواده گیبسون گفتند که جینا هنوز هم سلول های سرطانی زیادی در بدن دارد و خطر بیماری او هم چنان بالاست و ممکن است برای نجات پیدا کردن نیازمند به پیوند مغز استخوان باشد.

مشکل اصلی اینجا بود که والدین جینا او را به فرزندی قبول کرده بودند و بدین ترتیب شانس بسیار کمی وجود داشت تا خواهر یا برادر یا یکی از اعضای خانواده او را بتوان برای پیوند مغز استخوان پیدا کرد. مادر این دختر درباره این مشکل گفت:«ما می دانستیم که نمی توانیم بر روی یک هم خون او برای پیوند حساب کنیم و همین امر بسیار وحشتناک بود و چون او اهل گواتمالا بود پیدا کردن هم خون های اوبسیار سخت بود و بعد از فهمیدن این نکته و این که ریسک بیماری او بالاست ما بیش تر از قبل شکست خورده شده بودیم.»

چند هفته بعد از جستجو برای پیدا کردن هم خون های او عده ای از اعضای مرکز تحقیقات سرطان واشنگتن تصمیم گرفتند که از سلول های بنیادی که از بند ناف های اهدا شده گرفته شده بود برای درمان او استفاده کنند در حالی که استفاده از سلول های بنیادی از خون بند ناف قبلا به عنوان گزینه ای مناسب در نظر گرفته نمی شد اما در سال های اخیر از عمومیت و محبوبیت بیش تری برخوردار شده است.

دکتر کولین دلینی (Colleen Delany) که یک متخصص برجسته این زمینه است و در مرکز تحقیقات سرطان واشنگتن مشغول به فعالیت است، در این باره گفت: «درمان کودکان با این روش بسیارآسان تر است زیرا آنهاهم کوچکتر هستند وهم به سلول های بنیادی زیادی نیاز ندارند و به همین خاطر پیدا کردن یک اهدا کننده آسان تر خواهد بود زیرا نیازی نیست تا شاخص های زیادی با هم منطبق شوند تا عمل پیوند موفقیت آمیز شود. بند ناف چیز بسیار عامی و پیش پا افتاده است و بدین ترتیب ما می توانیم اهدا کنندگان زیادی پیدا کنیم.»

در حالی که جستجو برای پیدا کردن اهدا کننده مغز استخوان به جینا ناموفق بود دلینی و تیمش موفق شدند تا خون موجود در بند نافی را پیدا کنند که با خون جینا از نظر شاخص های مورد نظرشان همخوان بود. جینا قبل از عمل پیوند مجبور به انجام پرتو درمانی و سه جلسه شیمی درمانی بود. سیستم ایمنی بدن او عمدا ضعیف شده بود بدین ترتیب سلول های بنیادی جدید می توانستند سیستم ایمنی او را دوباره راه اندازی کنند.

مادر این کودک در باره نحوه درمانی عجیب و ویژه دختر خود گفت: «چیزی که باعث شگفتی من می شود این است که در حالی که هر روز هزاران هزار از این خون های بند ناف در دنیا به زباله دانی انداخته می شود شخصی وجود دارد که می گوید آن را اهدا کنید این شخص همان زنی است که جان دختر مارا نجات داد. بدن او قبل از پیوند به همان اندازه که انتظار می رفت اسیب پذیر شده بود اما از وقتی که سلول های جدید توانستند در بدن او رشد کنند علائم سرما خوردگی در او پایان یافت.»

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا