نقشه پراکندگی بداخلاقی های پژوهشی

بررسی نقشه پراکندگی جغرافیائی بداخلاقی های حوزه علم و پژوهش نشان می دهد که کشورهای دارای رشد سریع تالیفات و نشر مطالب علمی، بالاترین میزان بداخلاقی های این حوزه را نیز به خود اختصاص داده اند. این کشورها برای اجتناب از اختلاط پژوهش های صحیح علمی و مواردی که شامل این حوزه نمی شوند، باید سریعا متعهد به اجرای قوانین یکپارچگی تحقیق در بین جوامع دانشگاهی خود شده و نشریات علمی و دانشگاهی خود را ملزم کنند تا پیشرفت تحقیقات جدید در زمینه علوم را گزارش دهند.

مطالعات انجام شده نشان دادند که کشور چین با فاصله بسیار زیادی در صدر فهرست بداخلاقی های پژوهشی قرار داشته و کشورهایی مانند هندوستان و ایران نیز در ادامه این فهرست قرار دارند. در این یادداشت فهرستی از رتبه بندی  180  کشور از نظر بد اخلاقی های پژوهشی و یک نقشه سه بعدی از تخلفات علمی مطابق روش  عطائی آشتیانی (2017) ارائه شده است.

 از سوی دیگر محققین و پژوهشگران نیز باید فعالیت های علمی جدید خود را با بیان و روش هایی علمی منتشر کرده و اطلاع رسانی کنند. امروزه نشریات و مجلات علمی با رشدی سریع در جهان مواجه هستند و در این میان نگرانی هایی در سطح بین الملل در رابطه با انواع گوناگون فعالیت های علمی غیر اخلاقی، سو رفتار در تحقیقات و بداخلاقی های علمی در جامعه علمی بین الملل وجود دارد.  (e.g., Hvistendahl 2013; Ataie- Ashtiani 2016; Stone 2016)

نقشه جهانی سرقت های علمی و ادبی بر اساس نسخه های فنی، در فاصله سال های 1991 تا 2012 در arXiv به ثبت رسیده و در آن آمار و ارقام مرتبط با این حوزه معرفی شده اند که در آن نویسندگان از مقالاتی که پیش از این منتشر شده است استفاده غیر قانونی کرده و بخش هایی از آن را رونوشت کرده اند. (Bohannon 2014)

رتبه بر اساس تعداد مقالات

رتبه بر اساس بداخلاقی های علمی

نسبت اشتباهات

تعداد مقالات رد شده

تعداد مقالات منتشر شده از سال 2011 تا امروز

نام کشور

2

1

1.588E-03

4353

2,741,274

چین

35

2

3.181E-04

50

157,198

مالزی

29

3

2.558E-04

31

121,193

مکزیک

17

4

1.822E-04

46

252,497

تایوان

46

5

1.402E-04

10

71,350

پاکستان

22

6

1.400E-04

38

271,403

ایران

44

7

8.173E-05

8

97,886

عربستان

31

8

7.997E-05

8

100,036

هنگ کنگ

12

9

6.879E-05

32

465,211

کره جنوبی

42

10

6.499E-05

6

92,328

مصر

9

11

5.215E-05

39

747,844

هندوستان

32

12

5.124E-05

6

117,089

سنگاپور

43

13

5.120E-05

4

78,124

تایلند

11

14

3.586E-05

19

529,779

استرالیا

14

15

3.495E-05

12

343,352

هلند

41

16

3.437E-05

3

87,280

رومانی

5

17

3.430E-05

27

787,157

ژاپن

7

18

3.297E-05

20

606,562

کانادا

8

19

2.883E-05

18

624,340

ایتالیا

27

20

2.625E-05

3

114,300

یونان

3

21

2.619E-05

30

1,145,434

بریتانیا

38

22

2.502E-05

2

79,950

ایرلند

4

23

2.473E-05

25

1,010,967

آلمان

28

24

2.303E-05

3

130,262

جمهوری چک

1

25

2.270E-05

88

3,876,791

آمریکا

33

26

2.232E-05

3

134,433

پرتقال

24

27

2.102E-05

3

142,689

اتریش

19

28

2.100E-05

5

238,095

لهستان

21

29

2.079E-05

4

192,437

بلژیک

20

30

2.032E-05

5

246,018

ترکیه

18

31

1.760E-05

4

227,239

سوئد

6

32

1.404E-05

10

712,371

فرانسه

37

33

1.292E-05

1

77,402

آرژانتین

13

34

1.174E-05

4

340,791

روسیه

36

35

1.137E-05

1

87,919

نیوزلند

10

36

9.495E-06

5

526,613

اسپانیا

34

37

9.016E-06

1

110,908

آفریقای جنوبی

30

38

8.363E-06

1

119,574

نروژ

15

39

7.612E-06

3

394,107

برزیل

16

40

0.000E 00

0

258,541

سوئیس

23

40

0.000E 00

0

119,452

اسرائیل

25

40

0.000E 00

0

147,828

دانمارک

26

40

0.000E 00

0

115,287

فنلاند

39

40

0.000E 00

0

63,662

مجارستان

40

40

0.000E 00

0

59,555

اوکراین

45

40

0.000E 00

0

62,837

شیلی

جدول شماره 1: کشورهایی با بیش از 50 هزار مقاله علمی در فاصله سال های 2011 تا 15 مارچ 2017

در مطالعات انجام شده توسط بوهانون، 57 کشور با حداقل 100 مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند.  در این پژوهش رتبه بندی کشورها از نظر بداخلاقی های پژوهشی بر اساس تعداد مقالات رد شده از 25 کشور برتر از نظر تعداد انتشار مقالات در فاصله سال های 1996 تا 2014 میلادی و بر اساس اطلاعات پایگاه داده های اوسکوپوس (Scopus) ارائه شده است.

این مطالعات نشان دادند که کشور چین با فاصله بسیار زیادی در صدر فهرست بداخلاقی های پژوهشی قرار داشته و کشورهایی مانند هندوستان و ایران نیز در ادامه این فهرست قرار دارند. در این یادداشت فهرستی از رتبه بندی  180 کشور از نظر بد اخلاقی های پژوهشی و یک نقشه سه بعدی از تخلفات علمی مطابق روش  عطائی آشتیانی (2017) ارائه شده است. بر این اساس مشاهده می شود که مقالات علمی رد شده به صورت تنگاتنگی با بداخلاقی های پژوهشی در ارتباط هستند (Fang et al. 2012).

اطلاعات ارائه شده شامل مجموع کل مقالات و اسناد و آمار مقالات رد شده در بازه زمانی سال های 2011 میلادی تا زمان حاضر (15 مارچ 2017) بوده و بر اساس توزیع جغرافیائی بداخلاقی های علمی و پژوهشی تهیه شده است. در مجموع این مطالعات، بیش از 19 میلیون و 967 هزار و 965 مقاله و گزارش علمی بررسی شده اند که از آن میان 4 هزار و 960 مقاله رد شده اند.

در این مطالعات نسبت سو رفتار آکادمیک بر اساس تعداد اسناد رد شده به تعداد کل مقالات برای هر کشور محاسبه شده  و نتایج به دست آمده  در نقشه سه بعدی که در ویدئوی ذیل مشاهده می شود، ارائه شده است.

در اطلاعات ارائه شده در جدول فوق نیز تنها شرایط 46 کشور با بیش از 50 هزار مقاله و سند علمی پایگاه داده ها به منظور جلوگیری از تحریف ارائه شده اند. (برای نمونه در میانمار تنها 1090 سند علمی ارائه شده است که 2 مورد از آن ها رد شده اند و به همین دلیل این آمار در بین تمام 180 کشور مطالعه شده در صدر قرار دارد.)

کشورهای چین، مالزی، مکزیک، تایوان، پاکستان، ایران، عربستان، هنگ کنگ، کره جنوبی و مصر در صدر فهرست 46 کشورهای قرار دارند که بیشترین بداخلاقی پژوهشی علمی را داشته است. تقریبا تمامی این کشورها در گروه کشورهای در حال توسعه محسوب شده و بر آموزش عالی و تحقیقات دانشگاهی به منظور دستیابی به توسعه علمی تاکید دارند.

چین با دارا بودن 4 هزار و 353 مقاله رد شده از مجموع 2 میلیون و 741 هزار و 274 مقاله و سند علمی، در صدر کشورهای است که به نقض یکپارچگی علمی و اصول پژوهشی متهم می شود.

 در صورتی که میزان بداخلاقی های علمی پژوهشی کشورهای مختلف را با نمونه ای مانند برزیل مقایسه کنیم، نسبت ده کشور موجود در صدر این فهرست، 209، 42، 34، 24، 18،18،11،11، 9 و 9 برابر بیشتر از برزیل است که این موضوع نشان می دهد که میزان تخل=فات علمی و بداخلاقی های علمی پژوهشی چین بسیار بیشتر از سایر ملل است.

این بررسی جغرافیائی مقالات رد شده با تایید نظریه عطائی آشتیانی (2017) نشان می دهد که کشورهای دارای بالاترین رشد انتشار مقالات علمی، بیشترین میزان بداخلاقی های پژوهشی – علمی و سرقت های این حوزه را نیز به خود اختصاص داده اند.

در این کشورها انتشار مقالات علمی به عنوان یکی از شاخصه های توسعه علم محسوب می شود و به همین دلیل پزوهشگران در فشار زیادی قرار دارند که مقالات جدیدی منتشر شکنند. از این فشار در اصطلاح تخصصی با عنوان publish or perish به معنی منتشر کن یا  نابود شو ، یاد می شود. (Qiu 2010). در نتیجه می توان اعلام کرد که  این کشورها نیاز به ترویج یکپارچگی تحقیق در میان جوامع دانشگاهی داشته و باید بر تغییر باور  تا کید بر کمیت به  جای کیفیت انتشارات مقالات علمی اهتمام ورزند.

نوشته: بهزاد عطائی آشتیانی

ترجمه: بهاره صفوی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا