پرواز سخت در آسمان داغ

تحقیقات جدید نشان می دهد امواج گرمایی مرتبط با افزایش دمای زمین بر سفرهای هوایی نیز تأثیر می گذارد که بارزترین اثرگذاری آن تأخیرهای طولانی مدت و گیج شدن مسافران است.

وقتی هوا گرم می شود چگالی آن کاهش یافته که در نتیجه میزان هوایی که در حین بلند شدن هواپیما از باند فرودگاه باید جابجا شود متفاوت از مواقع عادی می شود. در مواقعی که هوا بسیار گرم است، هوایپماها و به خصوص هواپیماهایی که وزن زیادی دارند ناچارند که مسافت بیشتری را بر روی باند فرودگاه طی کنند تا برای برخاستن از زمین به شرایط مناسب تری رسیده و نیروی بیشتری صرف جدا شدن از زمین کنند.

این بدان معناست که هواپیماها زمان بیشتری را صرف برخاستن از باند فرودگاه می کنند که در نتیجه فاصله زمانی میان پرواز هواپیماهای یک فرودگاه بیشتر می شود.

چند هفته پیش فنیکس در آمریکا با پدیده امواج گرمایی بی سابقه ای مواجه بود تا جایی که بسیاری آن را یک رکورد تاریخی عنوان کردند. این شرایط موجب شد تا برخاستن هواپیماها از باند فرودگاه فنیکس به یک چالش بزرگ برای خلبانان و برج مراقبت تبدیل شود.

محققان برای ارزیابی این نکته که گرم شدن هوا چگونه بر سفرهای هوایی تأثیر می گذارد از مدلهای جوی مختلفی استفاده کردند تا وضعیت پرواز در 19 فرودگاه آمریکا، اروپا، خاورمیانه، چین و جنوب آسیا در حد فاصل سالهای 2060 تا 2080 را از هم اکنون شبیه سازی کنند.

این بررسیها نشان داد در فرودگاههایی که باند چندان طولانی ندارند، پرواز هواپیماها در سالهای آینده دشواتر خواهد بود به خصوص در مواردی که صحبت از هواپیماهای پهن پیکر در میان باشد.

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : sciencemag

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا