خورشید چگونه به زمین حیات بخشید؟

حیات بر روی زمین همراه با یک پارادوکس بوده است. یک نکته بر همه دانشمندان روشن است و آن اینکه تمامی ارگانیسمها برای ادامه حیات به انرژی نیاز دارند. اما موجودات زنده برای  کسب انرژی متکی بر آنزیمهایی هستند که طی میلیاردها سال دستخوش تغییر و تکامل شده اند. در نتیجه این روند، فرآیندهای مهم حیاتی تنفس، فوتوسنتز و ترمیم دی ان ای فراهم شده است. حالا این پرسش مطرح می شود که کدام یک در ابتدا وجود داشته است؟ آنزیمها یا ارگانیسمها؟

مطالعه ای جدید نشان می دهد خوشه های آهن و سولفور موجود در قلب بسیاری از آنزیمهای ضروری برای ادامه حیات از حدود 4 میلیارد سال پیش در اقیانوسهای ابتدایی زمین وجود داشته اند. این خوشه ها به واسطه عملکرد زیست مولکولهای اولیه، نمکهای آهن و نور ماورای بنفش تولید شده اند.

رابرت هیزن از دانشمندان آزمایشگاه ژئوفیزیک علمی انستیتو کارنگی در واشنگتن که به مطالعه فعل و انفعالات میان مواد معدنی و دنیای موجودات زنده می پردازد می گوید: نتایج حیرت انگیز است. ما متوجه شده ایم که پیدایش و رشد خوشه های آهن سولفور بخش مهمی از پیدایش اساس حیات بر روی زمین را تشکیل می دهد.

اما اینکه چنین خوشه هایی به عنوان هسته ابتدایی شکل گیری حیات در نظر گرفته می شوند برای دانشمندان جای سؤال بوده است. به همین دلیل دانشمندانی از دانشگاه ترنتو دست به کار شده و در محیط آزمایشگاهی و در شرایطی مشابه زمین در دورانهای ابتدایی پیدایشش به بررسی این موضوع پرداخته اند.

آنها متوجه شدند در این میان خورشید و پرتوی ماورای بنفش آن تا چه حد نقش اصلی و تأثیرگذار را ایفا می کند.

این مطالعه نشان داد در حضور نور ماورای بنفش خورشید، ترکیبی متشکل از خوشه های آهن و سولفور تغییر رنگ داده و از بنفش به قرمز متمایل می شوند که این نشان از آغاز واکنش میان آنها دارد.

مترجم : مهدی پیرگزی