پیش بینی بهترین روش های کاشت با مدل سه بعدی جدید

محققان دانشگاه ایلینوی با همکاری موسسه بیولوژی محاسباتی در شانگهای، مدل رایانه ای سه بعدی جدیدی برای پیش بینی عملکرد اقلام مختلف در شرایط مختلف کشت توسعه داده اند که به افزایش بهره وری کمک شایانی می کند.

در ادامه، با همکاری محققان دانشگاه سائوپائولو در برزیل، از این مدل سه بعدی برای پاسخ دادن به سوالات مزرعه داران نیشکر درخصوص بهترین روش های کاشت با حداکثر بهره وری ممکن استفاده شد.

استیو لانگ، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: «ماشین های برداشت نیشکر یک ردیف از محصول را به طور همزمان قطع می کنند که این کار زمان بر بوده و منجر به خسارت به محصول می شود. این مشکل در شرایطی که نیشکر در دو ردیف با یک فاصه دو ردیفه کاشته شود، تاحدودی برطرف می شود، اما سایه گیاهان بر روی یکدیگر، سودآوری را کاهش می دهد.»

لانگ خاطر نشان کرد: «اما با کمک مدل سه بعدی رایانه ای می توان بهترین مدل کاشت را پیش بینی کرد. براین اساس، با کاشت ارقام نیشکر با برگ افقی در فضای دو ردیفه در جهت شمال- جنوب، می توان به حداکثر بهره وری ممکن دست یافت.»

این مدل سه بعدی رایانه ای برای تعیین طرح های بهینه کاشت برای سایر محصولات کشاورزی، و پیش بینی میزان محصول هر مزرعه قابل استفاده است.

نتایج این مطالعه در BioEnergy-Research منتشر شد.

معصومه سوهانی

منبع: eurekalert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا