کاهش قیمت برق منجر به افزایش مصرف می شود

پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند توسعه بیش از حد شبکه انتقال نیرو و افزایش ظرفیت نیروگاه های برق که کاهش هزینه ها را در پی دارد در بیشتر موارد سبب افزایش مصرف بی مورد و اتلاف انرژی شده و تاثیری در بهبود شرایط جامعه نخواهد داشت.

نتایج یک تحقیق بین المللی که توسط شرکت پژوهشی Skoltech  انجام شده است، نشان می دهد که افزایش ظرفیت خطوط انتقال برق که معمولا با هدف کاهش هزینه ها و انرژی تلف شده انجام می شود، می تواند اثری معکوس داشته و منجر به افزایش مصرف برق  و بی توجهی نسبت به اتلاف انرژی شود. توسعه فعالانه بخش برق و انرژی الکتریکی به این معنی است که شرکت ها پس از نصب و راه اندازی شبکه های برق، چشم انداز سرمایه گذاری خود را بر ظرفیت تولید جدید قرار می دهند.

افزایش ظرفیت حمل بار خطوط برق همواره منجر به کاهش هزینه های انرژی و یا بهبود استانداردهای زندگی در جامعه نمی شود. این مساله حتی در صورت افزایش احتمال سرمایه گذاری نیز صادق بوده و نمی توان نسبت به آن اطمینان داشت.

نتایج تحقیقات قبلی انجام شده در این حوزه نشان می داد که چنین توسعه پیشگیرانه ای همراه با افزایش ظرفیت خطوط، باعث افزایش سرمایه گذاری در این زمینه شده و کاهش هزینه های تولید انرژی را در پی داشته و در نتیجه این موضوع شاهد کاهش صورتحساب مصرف کنندگان و افزایش استانداردهای زندگی خواهیم بود. این موضوع در حالی است که مطالعات جدیدی که  توسط پژوهشگران موسسه تحقیقاتی Skoltech  انجام شده است، نشان داد که افزایش ظرفیت حمل بار خطوط برق همیشه منجر به کاهش هزینه های انرژی و یا بهبود استانداردهای زندگی در جامعه نمی شود. این مساله حتی در صورت افزایش احتمال سرمایه گذاری نیز صادق بوده و نمی توان نسبت به آن اطمینان داشت.

در همین رابطه پرفسور دیوید پوزو (David Pozo) سرپرست این تیم تحقیقاتی اعلام کرد: «به طور عادی این انتظار وجود دارد که توسعه فعالانه خطوط برق باید به استانداردهای زندگی بهتر منجر شود. با این حال، در مطالعات جدید مشخص شد که این موضوع ممکن است همواره صدق نکرده و نمونه های بسیاری وجود دارند که در آن ها شاهد هستیم افزایش ظرفیت بارگیری خطوط، استانداردهای زندگی را کاهش داده است.»

در این پژوهش، محققان نسبت به جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مرتبط با حوزه انرژی الکتریکی و سرمایه گذاری های انجام شده در آن پرداخته و موفق به اثبات این مساله شدند که توسعه ظرفیت خطوط برق و سرمایه گذاری در توسعه و تولید آن بیشتر موجب بروز مشکلاتی در جامعه شده و اثرات مخرب ان بیشتر از هنگامی است که با فقدان سرمایه گذاری کافی در این حوزه رو به رو هستیم.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از ان در آخرین شماره مجله تخصصی انرژی کاربردی (Applied Energy) منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

فاطمه کردی

منبع: tass

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا