حمایت از استارت‌آپ‌های ایرانی بیشتر می‌شود

نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گزارشی مبنی بر آمارهای به دست آمده از 500 استارت‌آپ‌ ایرانی، تنظیم و ارائه کرد.

در این گزارش، محدوده سنی فعالان، 25 الی 30 سال و بیشتر مدارک تحصیلی، لیسانس و فوق لیسانس عنوان شده است. عمر عموم استارت‌آپ‌ها کمتر از 3 سال و تعداد کارکنان آن‌ها بین 5 الی 10 نفر است.

بر اساس گزارش ارائه شده، مهم‌ترین چالش استارت‌آپ‌ها، تأمین مالی و کمبود مهارت نیروی انسانی است و بازار هدف ۸۷ درصد آن‌ها در سطح ایران است.

 جهانگرد در زمینۀ حمایت دولت از استارت‌آپ‌ها گفت که تأمین اولیۀ طرح‌ها به عهدۀ ایده‌پردازان است و در مرحلۀ رشد و توسعه، دولت و سرمایه‌گذاران می‌توانند نقش ایفا کنند و البته دولت باید به‌عنوان متعادل‌کنندۀ شرایط حضور داشته باشد.

او گفت که به نظر ما دولت باید به طور غیرمستقیم در این طرح‌ها حاضر شود و بهتر است که بوروکراسی دولت از این فضا فاصله داشته باشد و به‌ جای اعطای وام‌های بلاعوض، در انجام سرمایه‌گذاری‌ها مشارکت کند و به این شکل در تقویت زیرساخت‌ها برای حمایت از استارت‌آپ‌ها تلاش کند.

 معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به جهش بزرگ شبکۀ ارتباطات در 3 سال اخیر گفت که رشد و پیشرفت سریع ما در این مدت، سرعت ۲۰ مگابایت بر ثانیه را برای کاربران موبایل فراهم کرده است و این روند رو به افزایش است.

او اعلام کرد که به منظور حمایت از استارت‌آپ‌های داخلی، تعرفۀ اینترنت داخلی را به نصف تعرفۀ بین‌المللی تقلیل داده‌ایم تا کاربران به استفاده از این سرویس‌ها تشویق شوند. تلاش دولت بر این است که در همه‌جا و همه وقت، شبکه ارتباطی پرظرفیتی برای همگان فراهم و در دسترس باشد.

جهانگرد با اشاره به این موضوع که بسیاری از استارت‌آپ‌ها در ابتدا موفق عمل می‌کنند ولی وقتی به مرحلۀ سوددهی می‌رسند، از هم می‌‌پاشند گفت که آموزش و پرورش باید به بچه‌ها کار تیمی را بیاموزد زیرا ما ایرانی‌ها عموماً در انجام کارهای تیمی دچار ضعف هستیم.

او با انتقاد از فضای رانت‌گونه‌ای که در نتیجۀ لزوم تعدد مجوزها به وجود آمده است گفت که بهتر است در فضای موجود تغییر ایجاد شود و به جای سخت‌گیری در مورد ورود افراد، اجازه داده شود که تعداد زیادی وارد شوند اما تنها آن‌هایی باقی بمانند که توانایی رشد و پشتکار پیشرفت دارند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مشکلات مالیاتی و قضایی کشور در برخورد با استارت‌آپ‌ها را مانعی در پیشرفت این طرح‌های حمایتی دانست و گفت متأسفانه هنوز در نظام مالیاتی و قضایی کشور مشخص نیست که اگر در فضای مجازی، کاربری محتوای غیرقانونی منتشر کرد، با کاربر باید برخورد قانونی صورت بگیرد یا با ارائه‌دهندۀ خدمات؟ و یا اگر معامله‌ای در فضای مجازی انجام شود، مالیات معامله بر عهدۀ طرفین است یا صاحب سایت؟

جهانگرد اعلام کرد که دولت برای رفع این‌گونه موانع و نقایص، در حال تلاش و انجام پیگیری است.

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا