فضانورد کانادایی فرماندار کل این کشور می‌شود

جولی پَیِت (Julie Payette) به‌طور رسمی به‌عنوان فرماندار کل کانادا معرفی شد.

جولی پیت اهل شهر مونترال که اکنون 53 سال سن دارد، به سمت بیست و نهمین فرماندار کل کانادا منصوب خواهد شد و نمایندگی ملکه انگلستان در این کشور را بر عهده خواهد گرفت.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در مراسمی که امروز برگزار شد، معرفی پیت برای این سمت را اعلام کرد.

جولی پیت که به شش زبان تسلط دارد، مهندس کامپیوتر و فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های مک گیل و تورنتو است و پیش از آنکه به استخدام آژانس فضایی کانادا درآید، گواهی‌نامه پرواز هواپیماهای تجاری را اخذ کرده بود. او در سال 1992 و از بین بیش از 5330 داوطلب به استخدام آژانس فضایی کانادا و عضو تازه گروهان فضانوردان این کشور انتخاب شد.

او در سال‌های 2000 و 2007 دو مأموریت فضایی به مقصد ایستگاه بین‌المللی فضایی انجام داد و درمجموع این دو مأموریت 25 روز و 11 ساعت و 57 دقیقه را در مدار زمین سپری کرده است.

او پس از پایان خدمتش در آژانس فضایی کانادا، سمت‌های مختلفی ازجمله مدیریت مرکز علوم شهر مونترال و بانک ملی کانادا را بر عهده داشته است و اکنون در بالاترین منصب تشریفاتی این کشور به فعالیت خواهد پرداخت.

فرماندار کل چه جایگاهی دارد؟

فرماندار کل کانادا، نماینده ملکه انگلستان در کشور کانادا به شمار می‌رود. این مقام با پیشنهاد نخست‌وزیر کانادا و از سوی ملکه انگلستان منصوب می‌شود. باوجودی که ازنظر قانونی مدت مشخصی برای دوره خدمت فرماندار کل وجود ندارد اما به‌طور سنتی این مقام در حدود پنج سال یک‌بار تغییر می‌کند. جانسون، فرماندار کلی فعلی در سال 2010 به این سمت منصوب شد و در سال 2015 دوره خدمت او تا پایان ماه سپتامبر جاری تمدید شد.

فرماندار کل به‌طور رسمی نماینده پادشاه یا ملکه انگلستان در کانادا به شمار می‌رود و درعین‌حال سمت فرماندهی کل قوای این کشور را نیز بر عهده دارد، اگرچه او در این مورد بر مبنای رأی دولت و پارلمان تصمیم می‌گیرد و انتخاب شخصی او محدود است. او همچنین نماینده کانادا در رویدادهای مهم، مراسم و بازدیدهای رسمی در کانادا و خارج از آن به شمار می‌رود.

با توجه به ساختار و بافت دو زبانه کانادا در دهه‌های اخیر همواره نخست وزیران کانادا تلاش کرده‌اند تا به‌طور یکی در میان فرمانداران کل را از بین فرانسه زبان‌ها و انگلیسی‌زبان‌ها به ملکه پیشنهاد کنند.

یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های فرماندار کل در کانادا اطمینان از این موضوع است که تحت هر شرایطی کانادا نخست‌وزیر و دولت پایداری داشته باشد که از حمایت مؤثر پارلمان برخوردار است.

فرماندار کل همچنین وظیفه تحلیف نخست‌وزیر، دادستان کل و اعضای کابینه دولت، احضار یا انحلال مجلس، ارائه تائید سلطنتی بر قوانین مصوب مجلس و امضای تعهدات رسمی را بر عهده دارد. او همچنین به‌طور منظم با نخست‌وزیر ملاقات کرده و در جریان رویدادهای کشور قرار می‌گیرد.

انتخاب جولی پیت، فضانورد سابق کانادایی به این سمت ازنظر نمادین اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. این دومین فضانورد کانادایی است که در دولت ترودو به سمت‌های رسمی منصوب می‌شود. پیش‌ازاین مارک گرنو نخستین فضانورد کانادایی که سابقه سه بار سفر به فضا را دارد، در دولت ترودو به سمت وزیر حمل‌ونقل منصوب‌شده بود.

آژانس فضایی کانادا، برنامه فضایی فعالی را دنبال می‌کند که بخش اصلی آن بر مبنای مشارکت بنا شده است. این آژانس در بخش سرنشین دار به‌طور خاص با ناسا همکاری می‌کند و همچنین در طراحی مأموریت‌های بدون سرنشین با شرکای فضایی دیگر خود به همکاری می‌پردازد.

پوریا ناظمی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا