کرمان، سیستان و اصفهان در محاصرۀ بحران گرد و غبار

*مریم سلاجقه، کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان با اشاره به اینکه پدیده گرد و غبار از اواخر شب گذشته در برخی مناطق این استان بروز کرده است گفت که این پدیده، غیر از شهرهای شمالی و شرقی استان کرمان در شهرهای غربی کشور نیز مشاهده می‌شود و درواقع از سمت غرب وارد این استان شده است.

او اکیداً توصیه کرد که کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و ریوی و افراد حساس به هیچ عنوان در معرض هوای آزاد قرار نگیرند. همچنین به علت کاهش شعاع دید در نتیجۀ غلظت گرد و غبار از مردم خواست که از انجام سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

سلاجقه تأکید کرد که ورزش کردن در هوای غبارآلود نیز باعث بروز مشکلات تنفسی و ریوی می‌شود و باید از آن پرهیز کرد.

 

*رضا آزادمنش، کارشناس هواشناسی استان سیستان و بلوچستان با اعلام تداوم وزش باد با سرعت 77 کیلومتر بر ساعت به همراه گرد و غبار، شعاع دید در منطقۀ سیستان را 800 متر اعلام کرد.

او گفت که وزش باد و گردوخاک و حرکت شن‌های روان در شمال سیستان و بلوچستان امروز ادامه دارد و به تدریج از اواسط وقت از شدت آن کم می‌شود.

او ادامه داد که در نواحی مرکزی و جنوبی‌تر استان، افزایش گرد و غبار و وزش باد کمتر پیش‌بینی می‌شود و در جنوب و جنوب شرق و ارتفاعات نواحی مرکزی استان، از امروز تا شنبه افزایش ابر، رگبار، باران، رعد و برق و وزش تندباد موقتی را پیش‌بینی می‌کنیم.

استان سیستان و بلوچستان با 19 استان و بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت، پهناورترین استان کشور است. منطقه سیستان، با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در شمال این استان واقع شده است که هرساله از نیمۀ دوم خردادماه تحت تأثیر وزش بادهای 120 روزه واقع می‌شود که تا اوایل مهرماه ادامه دارد

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به پیش‌بینی افزایش بارش برای پنجشنبه و جمعه و احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی درمناطق جنوبی استان تأکید کرد که مردم از اسکان و تردد در بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

 

 

*سازمان هواشناسی استان اصفهان در پی وزش باد همراه با گرد و غبار در نواحی شمالی و شمال شرقی این استان، به تمام گروه‌های سنی هشدار داد تا در مواقع غیرضروری از منازل خارج نشوند.

کارشناسان سال‌هاست که نسبت به تشدید پدیدۀ گرد و غبار محلی در اصفهان هشدار می‌دهند چراکه با ادامۀ روند خشکسالی‌ها و عدم تأمین حق‌آبه‌های کشاورزی و تالاب گاوخونی، عدم رعایت قانون در برداشت آب از زاینده‌رود بر این بحران دامن می‌زند.

غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا