بازسازی چهره مرد 4 هزار و 500 ساله

پژوهشگران با بهره گیری از نرم افزارهای کامپیوتری موفق به بازسازی چهره مردی شدند که حدود 4 هزار و 500 سال پیش در انگلستان زندگی می کرد. این تصویر به مردم دنیای امروز امکان برقراری ارتباط بهتری با افراد ساکت در دوران گذشته می دهد.

در این پروژه از فناوری های مختلفی همچون اسکن Artec 3D استفاده شده و پژوهشگران با کمک آن  به آسانی قادر به ترسیم چهره واقعی افرادی هستند که قرن ها قبل جان سپرده اند. پژوهشگران در این طرح بخش های مختلف جمجمه و اجزای صورت را اسکن کرده و با بررسی نقاط متقابل استخوانی اقدام به تکمیل پازل جمجمه و صورت و بازسازی بخش های از بین رفته می کنند.

بقایای اسکلت این مرد در جریان حفاری های باستان شناسی طی دهه 1930 و 1980 میلادی در منطقه Liff's Low bowl barrow  کشف شده بود. این محوطه باستانی یک تپه تدفینی در منطقه دربی شایر انگلستان است که در آن آثار تاریخی فراوانی کشف شده است. در کنار جسد وی نوعی سفالینه به شکل پیاله کشف شد که با نام beaker شهرت داشته و همچنین یک آویز سنگی و گردنبند نیز به همراه اسکلت به دست آمد.

کلایر میلز (Claire Miles) از پژوهشگران و موزه داران موزه بوکستون در این رابطه اعلام کرد: «مطالعات انسان شناسی این اسکلت در دهه 1980 میلادی انجام شده و بر اساس آن مشخص شد که این قد مرد در حدود 1 متر و 70 سانتیمتر بوده و در هنگام مرگ،  سنی بین 25 تا 30 سال داشته است. مطالعات انجام شده همچنین نشان داد که آرنج دست چپ وی دچار شکستگی شده بود و در مراحل اولیه درمان و جوش خوردگی قرار داشت که وی از دنیا رفته است. هنوز دلیل مرگ این فرد مشخص نشده است.»

به تازگی تیمی از پژوهشگران دانشگاه جان موریس لیورپول اقدام به مطالعه جمجمه این انسان و بازسازی چهره وی شده اند تا از این چهره برای نمایشگاهی که به زودی قرار است برپا شود، استفاده شده و بازدید کنندگان بتوانند صورت واقعی این بقایای استخوانی را مشاهده کنند. این نمایشگاه قرار است در ماه سپتامبر پیش رو برگزار شود. در این پروژه از فناوری های مختلفی همچون اسکن Artec 3D استفاده شده و پژوهشگران با کمک آن  به آسانی قادر به ترسیم چهره واقعی افرادی هستند که قرن ها قبل جان سپرده اند.

جسیکا لیو (Jessica Liu) پژوهشگر دوره دکترا در دانشگاه  جان موریس لیورپول  و از اعضای این تیم تحقیقاتی درباره روند پروژه انجام شده اعلام کرد : «پژوهشگران در این طرح بخش های مختلف جمجمه و اجزای صورت را اسکن کرده و با بررسی نقاط متقابل استخوانی اقدام به تکمیل پازل جمجمه و صورت و بازسازی بخش های از بین رفته می کنند.»

یکی از چالش های پیش رو در بازسازی صورت این مرد 4 هزار و پانصد ساله، از بین رفتن بخش هایی از جمجمه وی بود که موجب شد پژوهشگران با بهره گیری از محاسبات کامپیوتری نسبت به بازسازی و تخمین آن اقدام کنند. در نهایت یک تصویر سیاه و سفید از چهره این فرد ترسیم شد که به اعتقاد پزوهشگران به میزان زیادی شبیه به صورت اصلی وی بوده و بازدید کنندگان می توانند با کمک این تصویر با فردی در گذشته دور ارتباط شخصی برقرار کنند.  این تیم تحقیقاتی همچنین در تلاش است تا با استفاده از تکنیک فوق صورت یک زن مومیائی شده 2 هزار و 700 ساله مصری را نیز بازسازی کند . این مومیائی  Ta-Keshنام داشته و در موزه مید استون (Maidstone Museum) بریتانیا نگهداری می شود.

فاطمه کردی

منبع: livescience

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا