نیمی از یخ های قطب شمال آب شده اند

تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که میزان یخ های قطب شمال در یکی از بحرانی ترین شرایط خود به سر برده و به گفته پژوهشگران آکادمی علوم چین، بر اساس تصاویر ماهواره ای مشخص می شود که در طول سال های 1979 تا کنون که این تصاویر این منطقه تحت مطالعه قرار داشته است، تنها یکبار شرایط از این بحرانی تر شده است.

در همین رابطه لیو جی پینگ (Liu Jiping) از پژوهشگران موسسه فیزیک اتمسفری آکادمی علوم چین اعلام کرد: «بر اساس مطالعات انجام شده ، تصاویر ماهواره ای و سفرهای اکتشافی انجام شده پیش بینی می شود سطح یخ های قطب شمال همچنان کوچک تر شده و روند ذوب آن به حدی ادامه داشته باشد که در ماه سپتامبر سال جاری میلادی به 4 میلیون و یکصد هزار کیلومتر مربع محدود شود.»

البته باید این موضوع را در نظر داشت که با اتمام فصل تابستان نیمکره شمالی زمین در ماه سپتامبر، قطب شمال همواره در کوچکترین شرایط سالانه خود از نظر لایه های یخ قرار می گیرد اما در سال های گذشته روند افزایش گرمایش زمین و تغییرات آب و هوائی سبب بیشتر شدن این ذوب و کاهش قابل توجه سطح یخ های قطبی شده است. به گفته  لیو جی پینگ در حال حاضر حجم و مساحت یخ های قطب شمال در حدود نیمی از میزان ثبت شده در سال 1979 است.

پوشش یخ های قطب شمال در سال 2012 مساحتی در حدود 3 میلیون و 410 هزار کیلومتر مربع را شامل شده بود که کمترین میزان ثبت شده در طول تاریخ به شمار می رود و البته در سال های اخیر کمی این شرایط بهبود یافته  است ولی نتایج مطالعات جدید حاکی از تداوم بحران و تقلیل سطوح یخی دریای قطب شمال به میزان نصف آن چه در 4 دهه پیش به ثبت رسیده بود، است.

این موضوع تاثیرات متعددی از جمله افزایش سطح آب دریاها، دشوار شدن مسیرهای کشتیرانی در دریای شمال و سرد شدن و سرمای شدیدی مناطق شمالی اقیانوس اطلس ناشی از ذوب یخ های قطبی و ورود حجم زیادی از آب شیرین به دریا را در پی دارد.

به باور کارشناسان ذوب یخ های قطب شمال و ایجاد شدن توده های یخ شناور که در نتیجه تغییرات آب و هوائی به وجود آمده است ، خطری بزرگ برای محیط زیست مناطق قطبی محسوب شده و از سوی دیگر کشتیرانی در این مناطق را خطرناک می کند. این موضوع می تواند تاثیر نامطلوبی در پژوهش های علمی قطب شناسی ، مسیر های کشتیرانی این مناطق و همچنین فعالیت های حوزه نفت و انرژی و اکتشاف منابع جدید داشته باشد.

یکی دیگر از مشکلات پیش آمده در مناطق قطبی به دلیل تغیرات آب  هوایی ، وجود وزش بادهائی است که سبب جابه جائی این توده های شناور یخزده شده و این موضو می تواند در برخی مناطق و مسیرهای دریائی باریک مانند مسیر دریائی شرق دریای کارا Kara Sea موجب بروز مشکلاتی از قبیل مسدود شدن راه شده و در مسیرهای کشتی رانی اختلال ایجاد کند .

از سوی دیگر در سال گذشته میلادی ، تیمی پژوهشی متشکل از دانشمندان و محققان چینی که به منظور بررسی شرایط زیست محیطی قطب شمال، چندی پیش توسط دولت چین به این مناطق اعزام شده بودند، پس از پایان ماموریت خود، در گفتگو با خبرگزاری ها از شرایط بحرانی ذوب شدن یخ ها و نابودی یخچال های طبیعی منطقه خبر دادند .

احسان محمدحسینی