نخستین تله پورت زمین به مدار رقم خورد

در دورانی نه چندان دور یعنی در اوایل دهه 90 میلادی بود که دانشمندان ایده حیرت انگیز تله پورت را با استفاده از فیزیک کوانتومی مطرح کرده و آن را امکانپذیر دانستند. از آن زمان، این فرآیند به عنوان یک مفهوم استاندارد در آزمایشگاههای اپتیک کوانتومی در سراسر جهان در نظر گرفته می شود.

در ادامه این ایده از محیط بسته و محدود آزمایشگاه خارج شد تا جایی که سال گذشته دو تیم مجزا از دانشمندان نخستین عملیان تله پورت کوانتومی را در محیطی غیر از محیط آزمایشگاهی انجام دادند و حالا خبر می رسد که دانشمندان در چین این عملیات هیجان انگیز را در محدوده بسیار گسترده ای یعنی تا مدار زمین توسعه داده اند.

این دانشمندان موفق شده اند تا ذره فوتونی را از زمین تا ماهواره ای مستقر در مدار زمین به صورت تله پورت منتقل کنند. فاصله ماهواره مورد نظر تا زمین 500 کیلومتر است.

این ماهواره که Micius نام دارد یک دریافت کننده بسیار حساس تصویری است که می تواند وضعیت کوانتومی تک فوتونهای ارسال شده از زمین را با دقت بالایی تشخیص دهد.

در واقع این ماهواره به مدار زمین پرتاب شد تا به دانشمندان این امکان را دهد که به بررسی دقیق تله پورت از زمین تا مدار و سایر ایده های مرتبط بپردازند.

به باور دانشمندان، تله پورت در فواصل بسیار دور به عنوان یک مبنای اصولی در پروتوکلهایی نظیر شبکه های کوانتومی ابعاد وسیع و محاسبات کوانتومی توزیع شده در نظر گرفته می شود.

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : sciencealert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا