غلبه بر ترس با واقعیت مجازی

پیمان حسنی ابهریان، مدیر گروه توانبخشی شناختی پژوهشکده علوم شناختی گفت که تکنولوژی واقعیت مجازی، پیش از این در شهربازی‌ها به عنوان سرگرمی استفاده می‌شد اما اکنون می‌دانیم که این فناوری در درمان اختلالات عصبی نیز کاربرد دارد.

او توضیح داد که مهم‌ترین کاربرد درمانی تکنولوژی واقعیت مجازی در درمان‌ انواع ترس‌های مرضی (فوبیا) است و بعد از آن در توانبخشی شناختی و حرکتی نیز کاربردهای مؤثری دارد.

ترس‌های مرضی انواعی مثل ترس از ارتفاع، فضاهای بسته، حیوانات، خون، لباس سفید و … دارند.

دکتر ابهریان اعلام کرد که از یک ماه پیش تکنولوژی واقعیت مجازی در بخش درمانی کلینیک، راه‌اندازی شده و فعلاً در مرحلۀ طراحی ابزار است و به زودی مورد استفادۀ گسترده قرار خواهد گرفت. این کلینیک برای اولین بار در ایران و منطقه، با هدف استفادۀ درمانی از این فناوری تأسیس شده است.

او توضیح داد که این فناوری می‌تواند جایگزین مناسبی برای روش‌های سنتی درمانی در این حوزه باشد.

دکتر ابهریان یکی از روش‌های سنتی درمان ترس‌های مرضی را «حساسیت‌زدایی» عنوان کرد و آن را روشی پرهزینه و زمان‌بر دانست. در مقابل، به تکنولوژی مؤثر و مقرون به صرفۀ واقعیت مجازی اشاره کرد و آن را روشی بهینه در کنار ارائه مشاوره مناسب، برای رفع حساسیت در بیماران معرفی کرد.

ابهریان در تشریح تکنولوژی واقعیت مجازی گفت که با کمک این فناوری، شرایط شبه طبیعی را در فضای سه بعدی ایجاد می‌کنیم و فرد را در مواجهه با موقعیتی قرار می‌دهیم که از آن می‌ترسد و به این طریق حساسیت‌زدایی روی بیمار انجام می‌شود. به عنوان نمونه، اگر کسی ترس بیمارگونه نسبت به سوسک دارد، در این فضا ابتدا این حشره را در زیر یک لیوان می‌بیند و در مرحلۀ بعد تعداد بیشتری از آن را مشاهده می‌کند،‌ سپس سوسک را به حالت رها شده می‌بیند و در مرحلۀ آخر احساس می‌کند که این حشره روی بدنش در حرکت است. در گذر از این مراحل، فرد بیمار به تدریج از ترسش فاصله می‌گیرد و زمانی که به مرحلۀ آخر می‌رسد، دیگر ترسی نخواهد داشت.

دکتر ابهریان در ادامه توضیح داد که در روند انجام این مراحل، علائم فیزیولوژیک بیمار مثل فشار خون، تنفس و ضربان قلب دائماً اندازه‌گیری می‌شود.

 

مدیر گروه توانبخشی شناختی پژوهشکده علوم شناختی، اجرای برنامۀ تحریک مغزی را از دیگر فعالیت‌های این کلینیک عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد که با اجرای درست این برنامه، به درمان بسیاری از اختلالات شناختی و روانشناختی دست پیدا خواهیم کرد.

او بخش‌های بالینی فعال در مجموعۀ راه‌اندازی شده را به این شرح معرفی کرد:

*بخش مشاوره و روان‌درمانی

*بخش توانمندسازی و توانبخشی شناختی و تحریک الکتریکی مغز

*بخش کاردرمانی و گفتاردرمانی شناختی

*آزمایشگاه عصب – روانشناختی

*آزمایشگاه الکتروفیزیولوژی

در پایان، دکتر ابهریان وجه تمایز این کلینیک درمانی با سایر مراکز ارائۀ خدمات روانشناختی، روانپزشکی و مغز و اعصاب را در رویکرد معطوف به شناخت و توانبخشی شناختی معرفی کرد.

 

غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا