تولید کیسه های دوستدار محیط زیست توسط محققان دانشگاه شریف

21 تیر روز جهانی «نه به پلاستیک ها» است.پسماند پلاستیک ها که بیشتر در صنایع بسته بندی مصرف می شوند، می تواند تأثیر مخربی بر محیط زیست داشته و از این رو دغدغه جهانی برای نامگذاری چنین روزی را برانگیخته اند.

بر همین اساس جمعی از محققان دانشگاه صنعتی شریف در گروه تحقیقاتی مواد پلیمری دانشکده مهندسی و علم مواد این دانشگاه برای یافتن راه حل کاهش آثار مخرب پلاستیک در جوامع، با انجام یک دهه تحقیقات در زمینه پلاستیک های دوستدار محیط زیست، موفق به صنعتی سازی خانواده جدیدی از پلیمرها شده اند که می توانند جایگزین پلاستیک های نفتی شوند.
این دسته از پلیمرها از منابع تجدیدپذیر تهیه می شوند و ماندگاری کمتری در طبیعت دارند. کاهش وابستگی به نفت، کمرنگ کردن رد پای کربن در جوامع و جلوگیری از صدمات زیست محیطی پلاستیک ها از جمله دستاوردهای این محصول بوده است.
این محصول برای اولین بار در ایران، در شرکت پارسا پلیمر شریف، اولین شرکت دانش بنیان کشور تولیده شد. شرکت یادشده به همت فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف و حمایت های دکتر رضا باقری، استاد دانشکده مهندسی و علم مواد در زمینه تولید آمیزه های پیشرفته پلیمری فعال است.
این خانواده از پلاستیک ها مبتنی بر زنجیره های تهیه شده از نشاسته طبیعی است که با برخی دیگر از رزین های زیست های زیست پایه مثل PLA و غیرزیست پایه؛ اما زیست تخریب پذیر مثل PBAT سازگار و برای بهینه سازی خواص با نانوالیاف سلولز تقویت شده اند.
این نانوکامپوزیت که به صورت یک اختراع ملی به ثبت رسیده است، گواهی از مرجع جهانی تضمین کیفیت محصولات دوستدار محیط زیست (انستیتوی وینکوته در بلژیک) دارد. محصولات پارسا پلیمر شریف به صورت مواد اولیه برای کاربردهای دمش فیلم، اکستروژن، و تزریق طراحی شده و به صورت محصول نهایی، فیلم و انواع کیسه برای صنعت بسته بندی نیز قابل عرضه است.