رسانه ها هیچ آمادگی برای مقابله با بحران ندارند

در قالب چهارمین کنفرانس جامع مدیریت بحران و HSE پنج پنل «آموزش‌های عمومی و همگانی، جلب مشارکت‌های مردمی و تأثیرات آن یا روش‌های جلب مشارکت مردمی برای آموزش‌های عمومی با معرفی رویداد موفق در این حوزه»،«بازسازی پس از سانحه؛ بازسازی سکونتگاه‌های انسانی و اسکان موقت»،«بررسی راهکارهای ارتقا تاب‌آوری شهرها در برابر سوانح»،«نشست درس آموخته‌های حادثه پلاسکو، با نگاهی به آتش‌سوزی در برج گرانفل لندن»و « آسیب‌شناسی عملکرد رسانه‌ها در مدیریت بحران» برگزار شدند .سخنرانان این پنل ها در قالب یک نشست علمی به بحث و گفتگو پرداختند.

 دکتر پروانه پیشنمازی،مدرس دانشگاه آزاد،پژوهشگر پژوهشکده مدیریت بحران و پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله،ریاست پنل« آسیب‌شناسی عملکرد رسانه‌ها در مدیریت بحران»را بر عهده داشت.

وی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس درباره توانایی و نقش رسانه ها در تامین نیاز مخاطبان در سه سطح قبل از بحران(نیاز به آگاهی)،حین بحران(نیازبه اطلاعات) وبعد از بحران(نیاز به پیگیری) گفت: با توجه به وظایف رسانه ها، رویکردی که در حال حاضر رسانه های ما در پیش گرفتند،رویکرد واکنشی است. یعنی رسانه ها هیچگونه آمادگی و برنامه ریزی از قبل تعیین شده برای مقابله با بحران، ندارند.

رئیس پنل « آسیب‌شناسی عملکرد رسانه‌ها در مدیریت بحران»افزود: در فاز قبل از بحران رسانه ها نتوانسته اند آنطور که باید به وظایف ذاتی خود بپردازند.در زمان بحران که وظیفه اصلی آنها اطلاع رسانی است، تقریبا عملکرد رسانه ها مطلوب است. در فاز بعد از بحران نیز،می توان گفت رسانه ها عملکرد لحظه ای دارند، یعنی تنها در زمان پیک یا اوج حادثه به خوبی پیگیری می کنند ودر زمان بعد از بحران که زمان پیگیری مطالبات و دادن اطلاعات به مخاطب است،متاسفانه نقش رسانه ها کمرنگ می شود.

پیشنمازی برای روشن شدن موضوع به حادثه پلاسکو اشاره کرد و تاکید کرد: دقیقا مثل همان چیزی که در حادثه پلاسکو اتفاق افتاد. در زمان حادثه همه رسانه ها برای تهیه اخبار از پلاسکو، تلاش فراوان کردند، اما با گذشت زمان کمی از این حادثه با اینکه رسانه ها می دانستند،ساختمان های مشابه پلاسکو زیاد است، متاسفانه در پوشش  وپیگیری خبر سعی و تلاشی نکردند.

وی در پاسخ به این سوال که باوجود اینکه ایران، جزء 10 کشور بلاخیز جهان است و رسانه ها هم امروزه به جزء جداناپذیر مدیریت بحران تبدیل شده اند،چه اقداماتی در راستای بهبود عملکرد رسانه های کشور در مواقع بحران صورت گرفته گفت: به شکل غیر رسمی، می توان اطلاع رسانی از طریق شبکه های مجازی را نقطه قوت رسانه ها دانست، به ویژه در این حوادث اخیر مثل پلاسکو که اولین اخبار از شبکه های مجازی منتشر شد تا رسانه های رسمی. اما در مورد برنامه ریزی خود رسانه ها، تا جایی که در حوزه اطلاعات من است، باید بگویم که متاسفانه اقدامات خاصی صورت نگرفته است.رویکرد رسانه های ما رویداد مدار است.

پیشنمازی درباره اینکه در میان رسانه های جمعی در مواقع بحران، کدام یک نقش مؤثرتری دارد و مردم به کدامیک از آنها اطمینان و وابستگی بیشتری دارند، گفت: با توجه به این که بحران های مختلف از هر نظر با هم متفاوتند و هر کدام دامنه و گستردگی خاص خودشان را دارند، نمی توان به سادگی گفت کدامیک مناسب تر است.در حال حاضر رسانه ملی در میان مردم محبوبیت بیشتری دارد و مردم صحت اخبار را از طریق رسانه ملی کشور، دنبال می کنند.

رئیس پنل در خصوص این موضوع که با توجه به تعدد بحران ها در ایران آیا بهتر است که ما در حوزه بحران،خبرنگار متخصص تربیت کنیم، پاسخ داد: درحال حاضر در همه جای دنیا، روزنامه نگاری وفعالیت های خبری کاملا تخصصی شده است. یعنی ما خبرنگار اقتصادی داریم، خبرنگار سیاسی داریم و همچنین خبرنگار بحران که حوزه فعالیت وی بحران وحادثه است.با توجه به این که کشور ایران حادثه خیز است، باید به این مقوله یعنی تربیت خبرنگار متخصص، توجه زیادی شود.

وی افزود: با توجه به این که خود من مدت زیادی خبرنگار بوده ام، می توانم بگویم این اتفاق یعنی آموزش خبرنگار متخصص در حوزه بحران هرگز صورت نگرفته و افراد هم بیشتر به خاطر علاقه شخصی شان در این حوزه فعالیت می کنند. بهتراست به این حوزه توجه فراوان شود.

پیشنمازی در پایان نقش کنفرانس را در بهبود عملکرد رسانه در امر مدیریت بحران این گونه ارزیابی کرد: برای بالفعل کردن یک موضوع بالقوه ابتدا باید نیاز جامعه را درراستای آن برانگیخت. یعنی جامعه نبود آن را احساس کند. در مورد رسانه و آموزش روزنامه نگاری بحران، تا پیش از این خود اصحاب رسانه نیز احساس نیاز نمی کردند اما امروزه نبود این موضوع و نیاز به آموزش مدیریت بحران بهتر از قبل در جامعه به چشم می خورد. وامروزه این تقاضا برای آموزش مدیریت بحران از سوی رسانه مطرح می شود و به همین دلیل است که این موضوع باید ابعاد گسترده تری در قالب کنفرانس های این چنینی پیدا کند، به نظر من برگزاری این کنفرانس ها و تداوم آنها به بهبود نقش رسانه ها در حوزه بحران می تواند کمک بسیاری بکند.

 

گفتگو : هانیه محبی زاده

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا